Creșterea profitului și a accizei au scumpit benzina și motorina!

Distribuie pe:

„Scăpată complet din mâna statului pe motiv că a fost liberalizată, industria petrolieră românească funcționează după regulile unei caste al cărui țel este aducerea prețurilor carburanților la un nivel care să asigure profituri consistente: la peste un euro pe litrul de benzină. Deci, scumpirea repetată a benzinei și motorinei, se face la comanda rafinăriilor și a patronilor care le vând la pompă. Consumatorii sunt lăsați la cheremul Ministerului Finanțelor și al comercianților, față de care statul închide ochii, pentru a colecta cât mai mulți bani din accize și din celelalte taxe aplicate pe carburanți, făcându-se că nu observă creșterile alarmante ale prețurilor produselor și serviciilor.

Ca urmare, românii au toate șansele ca, până la sfârșitul acestui an, să plătească pe litrul de benzină și de motorină peste un euro - preț mediu - ca urmare a jocului de culise al marilor companii din domeniu, preț care îl va depăși pe cel practicat în multe țări din UE. Majorările continue de prețuri vor avea un efect de bumerang asupra creșterii inflației având în vedere ponderea importantă pe care carburanții o au asupra prețurilor de consum și a balanței de plăți externe. Până la sfârșitul anului suma plătită pe importuri de bunuri va fi mai mare decât cea a exporturilor cu peste 10 miliarde de euro.

Petrom folosește în favoarea sa avantajul net pe care îl are față de ceilalți parteneri de pe piață, datorită costului mic al țițeiului românesc de care dispune, avantaj care este în defavoarea consumatorilor români ce plătesc carburanții la prețuri comparative cu cele de pe piața externă. Astfel, un consumator român, care în medie, într-o lună cumpără 130 litri de benzină, va plăti în plus (la actualul preț) peste 150 de lei.

Sporirea veniturilor și a profitului rafinăriilor, susțin patronii acestora, este impusă de faptul că trebuie să investească peste un miliard de euro pentru a se conforma reglementărilor de mediu stabilite de Uniunea Europeană. Toate aceste cheltuieli sunt incluse în prețul carburanților plătit de consumatori. Deci, încă un motiv în plus, pentru a scumpi mereu, așa cum se întâmplă de fapt aproape săptămânal, benzina și motorina și în consecință toate produsele alimentare și nealimentare, scumpiri pe care le suportă în totalitate numai consumatorii. Deci, românii au toate șansele ca, până la sfârșitul acestui an să plătească la pompă, pentru un litru de benzină și motorină, un preț mediu de peste un euro, preț care este mai mare decât în Grecia, Malta, Cipru, Cehia, etc. Astfel, prețul carburanților stabilit în urma unor jocuri de culise ale marilor companii, este pus pe seama creșterii „galopante" a cotațiilor prețului mediu al țițeiului (acum el oscilează între 60-70 de dolari), la bursa internațională, motive care ascund în spate, așa cum am mai arătat, goana după venituri și profituri tot mai mari a procesatorilor și vânzătorilor de produse petroliere.

Sub pretextul creșterii accizei patronii din industria petrolieră, cei din conducerea și desfacerea produselor la pompă majorează periodic prețul carburanților, situație de care statul nu este interesat lăsându-l în seama companiilor al căror scop este câștigul cu orice preț, majorări care le pun în spinarea consumatorilor români și așa sufocați de scumpirile în avalanșă, la toate serviciile și produsele de care au nevoie.

De neconceput este poziția Ministrului Economiei și al Finanțelor pe care nu îi interesează, în mod oficial, jocul incorect al marilor companii făcut în vederea mascării majorării repetate și nejustificate a prețului la carburanți, cu explicația: „Dacă prețul materiei prime crește, cred că este normal ca, în final, și prețul la pompă să urmeze aceeași traiectorie. Producătorii știu bine care sunt costurile cu care se confruntă". Lucrurile sunt clare, iar alte comentarii sunt de prisos. Așa că, consumatorul român este obligat să plătească carburanți, și nu numai, la prețuri mai mari decât în multe state din UE, în timp ce veniturile sunt de câteva ori mai mici.

Lasă un comentariu