„Produs în România"

Distribuie pe:

În ultimii ani, se discută, tot mai mult, despre faptul că importăm prea multe produse alimentare și produse industriale în loc să le realizăm în țară. Faptul are efecte economice nefavorabile pentru balanța comercială și, mai ales, asupra echilibrului deficitului de cont curent al României, care se apropia, în perioada trecută din acest an, de două miliarde de euro. Mai exact spus, banii plătiți de consumatorii români se duc la firmele din țările care aprovizionează cu produse marile magazine, construite la noi de investitorii străini. Ca urmare, sume tot mai mari de bani, în loc să se investească în România, îmbogățesc firmele multinaționale și, care, la rândul lor, contribuie la dezvoltarea economiilor țărilor din care fac parte.

Datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS), evidențiază că cea mai mare cantitate de produse venite din import, cumpărate de români, în anul trecut, o reprezintă carnea. Valoarea cărnii de porc intrată din import (socotită produs deficitar la noi în țară) a depășit 621 milioane de euro în cele 10 luni din anul 2017, cu 18,3% mai mare decât în aceeași perioadă din 2016, produs importat, în majoritate din Ungaria și Germania.

Dacă, carnea se află în topul importurilor, potrivit datelor publicate de INS, în primele 10 luni din 2017, țara noastră a cumpărat din comerțul internațional, produse alimentare în valoare de cinci miliarde de euro, primul loc îl ocupă carnea în sumă de 621,1 milioane de euro, urmată de fructe în valoare de 421,1 milioane euro, legume în sumă de 257,5 milioane euro, produse de morărit în valoare de 84,3 milioane de euro.

În timp ce valoarea produselor alimentare importate a fost de cinci miliarde de euro în primele 10 luni din anul trecut (dublu comparativ cu anul 2008), conform statisticilor, produsele românești nu reprezintă nici măcar un sfert din totalul consumat zilnic de români, în ciuda faptului că în 2017 s-au obținut producții agricole record în țara noastră.

Însă, avem și vești bune pentru producătorii români, și anume că, tot mai mulți retaileri sunt hotărâți să pună pe rafturile marilor magazine cantități tot mai mari de produse alimentare românești. Prin faptul că investesc în mărcile proprii pe care le produc la noi (fapt pozitiv, deoarece banii rulați rămân în țară), se vând direct mărci românești, astfel încât segmentul „Produs în România" le aduce un profit bun la nivel de an.

Referindu-se la acest fapt, Valer Hancaș, director de Comunicare și Corporate Affairs, Kaufland România, arăta: „Încă de la început, produsele autohtone au fost prima noastră opțiune în politica de achiziții, astfel că, suntem printre primii retaileri care au peste 50% sortimente din România. În plus, 100% din produsele de panificație sunt produse în România. Totodată, am crescut la raft numărul lactatelor produse aici cu peste 50% în ultimii trei ani. La sortimentul de ouă, peste 90% înseamnă produs în România." De subliniat este și faptul că acești retaileri au demarat un program prin care carnea de porc produsă în România, urmează să ajungă la 60%.

„Și reprezentanții Rewe, care dețin în România lanțul de magazine de comerț modern Penny Market, au declarat pentru Capital că obiectul companiei este, anul acesta, dincolo de continuarea extinderii, atingerea unei ponderi de 70% a produselor românești în totalul mărfurilor comercializate. Acum ponderea este de peste 50% și include peste 50% mărci provenite în portofoliu, printre cele mai importante fiind Boni pe segmentul lactatelor, Casa Gustului sau Penny Punct. Per ansamblu, toate mărcile proprii contribuie cu 28-30 % la business-ul nostru."

Și Lidl, un alt mare retailer a întreprins campanii prin care a promovat produsele locale românești, între care pelteaua de gutui, a „Eugeniei" și primul produs din gama „Casa Noastră", realizat după o rețetă 100% românească, care oferă consumatorilor să guste gama de produse realizate după rețete autentice românești, până la delicii regionale, știute doar de localnici.

În concluzie, pozitiv e faptul că, în ultima vreme, magazinele mari promovează la vânzare tot mai multe produse românești sub sloganul „Produs în România", între care menționăm și „Brânza de Ibănești", marcă înregistrată în catalogul de produse originale al Uniunii Europene.

 

Lasă un comentariu