„Vrem urgent autostrăzi și dezvoltare!" Protest motorizat față de minciunile și incompetența guvernanților!

Distribuie pe:

Asociațiile civice „Împreună pentru A8" și „Moldova vrea autostradă" organizează azi, 19 mai, o amplă manifestare de protest, apreciind că este vorba de „cel mai mare protest motorizat care a avut loc vreodată în România". Aceștia au anunțat că sute de mașini, furgonete, motociclete, autoturisme, autocare din județele: Iași, Vaslui, Bacău, Suceava, Botoșani, Galați, Vrancea, Brăila, Buzău, Harghita și Mureș se vor deplasa încolonate spre București, unde, în jurul orei 17, protestatarii vor fi întâmpinați de susținători, mergând împreună spre Palatul Victoria pentru a transmite guvernanților „revolta cetățenilor față de minciunile și incompetența din ultimii 11 ani și cerința: Vrem urgent autostrăzi și dezvoltare în Moldova!"

Organizatorii evenimentului - unul exclusiv civic - reamintesc, într-un comunicat preluat de agențiile de presă că, din 2007, de când s-a dat startul construirii infrastructurii mari din zona Moldovei, nu s-a realizat niciun metru de autostradă, nu există contracte încheiate pentru refacerea studiilor de fezabilitate și nici măcar nu sunt fixate date clare pentru licitarea acestor contracte. Mai mult, pentru Autostrada A8 (Iași - Târgu-Mureș), care ar lega Moldova de rutele europene, au fost anulate până acum două studii de fezabilitate, situația fiind tot la punctul zero, după 11 ani de tergiversări, iar pentru A7 (Buzău - Focșani - Bacău - Roman - Pașcani), licitațiile au fost amânate de 16 ori în ultimii 5 ani. Protestul - precizează organizatorii - atrage atenția Guvernului, Ministerului Transporturilor, CNAIR, că „lipsa autostrăzilor blochează investițiile regionale, creează subdezvoltare și dezechilibre la nivelul României, generează emigrări masive ale forței de muncă și că răbdarea celor 7 milioane de români din Moldova și restul județelor care depind economic de A7 și A8 s-a terminat".

În petiția înaintată autorităților menționate se solicită, în esență: asumarea, public, de către Guvern, a unui termen clar pentru licitarea studiilor de fezabilitate în ce privește A8 (Târgu-Mureș - Iași), dar nu mai târziu de 1 septembrie 2018, precum și un ritm accelerat de realizare a acestor investiții, „printr-o foaie de parcurs cu termene și acțiuni ferme"; eficientizarea activității CNAIR - evaluarea funcționarilor și înlocuirea celor incompetenți; un departament special pentru infrastructura din Moldova (având în vedere întârzierea majoră față de celelalte regiuni ale țării).

„De modul în care Guvernul României va da curs acestor solicitări va depinde calendarul acțiunilor noastre civice, care se vor opri numai când investițiile A8 și A7 vor fi finalizate", avertizează reprezentanții celor două entități organizatoare.

La începutul anului, mai precis, la 12 ianuarie, la o reuniune inițiată de Asociația „Împreună pentru A8," menită a stabili un calendar de lucru concret vizând soarta autostrăzii, nu s-au prezentat nici reprezentanții Executivului, nici cei de la CNAIR. Mai mult, între timp, Guvernul se răzgândise, propunând, în loc de Ungheni - Iași - Târgu-Mureș, varianta Ungheni - Iași - Bacău - Brașov, pentru care nu există nici măcar studiu de impact.

Reamintim că, de peste 10 ani, pentru A8 s-au „mâncat" (degeaba) aproape 17 milioane de euro pentru studii de fezabilitate, fără niciun rezultat, deși proiectul a fost adoptat, tacit, de Senatul României, în vederea finanțării externe nerambursabile, aprobată de Comisia Europeană.

 

Lasă un comentariu