ORGANIZAȚIA MONDIALĂ A SĂNĂTĂȚII: SIGURANȚA RUTIERĂ ESTE O PROBLEMĂ CĂREIA NU I SE ACORDĂ IMPORTANȚA PE CARE O MERITĂ!

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a dat publicității, săptămâna trecută, Raportul pe 2018 privind securitatea rutieră la nivel global. Potrivit documentului, accidentele rutiere produc un număr tot mai mare de victime, numărul deceselor ridicându-se, anual, la 1,35 de milioane. OMS atrage atenția că, la ora actuală, accidentele rutiere sunt principala cauză de mortalitate - “ucigașul nr. 1” - în rândul copiilor și tinerilor cu vârste cuprinse între 5 și 29 de ani.

“Aceste decese sunt un preț inacceptabil al mobilității”, a declarat directorul general al OMS, dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus. “Este o problemă pentru care avem soluții. Acest raport este un apel lansat guvernelor și partenerilor pentru a lua măsuri mult mai hotărâte în ce privește siguranța în trafic: infrastructuri mai sigure - trotuare și piste pentru bicicliști și motocicliști, îmbunătățirea normelor autovehiculelor, control electronic asupra stabilității, sisteme de frânare mai avansate etc.”

OMS notează că, în ciuda creșterii numărului total de decese, rata mortalității, raportată la numărul populației mondiale, s-a stabilizat, într-o oarecare măsură, în ultimii ani. Acest lucru sugerează că eforturile depuse în domeniul siguranței rutiere, în unele țări cu venituri medii și mari, au îmbunătățit situația. Faptul se datorează unei legislații mai stricte privind gestionarea principalelor riscuri, cum ar fi: depășirea vitezei legale, alcoolul la volan, absența centurii de siguranță, a căștii pe motocicletă sau a scaunelor auto pentru copii. “Siguranța rutieră este o problemă căreia nu i se acordă nicăieri importanța pe care o merită, deși este una din marile noastre posibilități de a salva vieți omenești, în întreaga lume. Nu există nicio scuză pentru lipsa de acțiune”, a spus Michael R. Bloomberg, fondator al Bloomberg Philanthropis și Ambasador al OMS pentru Boli și leziuni non-comunicabile. “Știm exact ce avem de făcut: politici coerente, măsuri drastice de aplicare, campanii de sensibilizare a opiniei publice - toate acestea pot salva milioane de vieți în deceniile următoare”, a adăugat acesta.

Raportul arată că asemenea măsuri au contribuit la reducerea numărului de decese cauzate de accidente rutiere în 48 de țări cu venituri medii și mari; în schimb, nicio țară cu venituri mici nu a demonstrat o reducere a numărului deceselor, în ansamblu, din cauza lipsei unor astfel de măsuri. Mai mult, potrivit Raportului, în aceste țări se înregistrează 93% din numărul de decese, deși ele dețin aproximativ 60% din numărul total de autovehicule din lume.

În consecință, conchid autorii, riscul de mortalitate rutieră rămâne de trei ori mai mare în țările cu venituri mici. Cea mai mare rată a deceselor se înregistrează în Africa (26,6 la 100.000 de locuitori) și cea mai scăzută - în Europa (9,3 la 100.000 de locuitori).

La nivel global, pietonii și bicicliștii reprezintă 26% din totalul deceselor din traficul rutier, urmați de motocicliști și pasageri - 28%.

În urma accidentelor rutiere, între 20 și 50 de milioane de persoane suferă leziuni grave și foarte grave, multe rămânând cu diverse grade de invaliditate pe întreaga viață.

Anual, accidentele din traficul rutier “costă” majoritatea țărilor 3% din produsul lor intern brut, mai arată autorii Raportului. (sursa: World Health Organization - who.org)

N. trad. Potrivit datelor statistice publicate de Poliția Română (sursa - politiaromana.ro) privind dinamica accidentelor rutiere grave - 2001-2017, în 2001 s-au înregistrat 7.300 de astfel de accidente, cu 2.451 de morți și 6.072 răniți grav. Cele mai multe accidente grave au fost în 2008 (10.645, cu 3.065 de morți și 9.403 răniți grav. Față de anul de referință (2001), în 2017 a crescut numărul accidentelor (8.624), cât și al persoanelor grav rănite (8.172), iar numărul celor decedați a fost de 1.951.

Lasă un comentariu