VOM PLĂTI POLUAREA PROVENITĂ DE LA VEHICULE, DAR NU PRINTR-O TAXĂ

Ministerul Mediului a anunțat deja că șoferii români vor trebui să plătească pentru poluarea pe care o produc. O formă clară a modului în care statul va pune la plată posesorii de mașini a fost făcută publică în decembrie și va intra în vigoare în 2019, după o perioadă de “acomodare”.

Că șoferii români vor fi nevoiți să plătească, din nou, pentru că mașinile lor emit CO2, NOx și alte pulberi este deja limpede. Ultimele declarații ale ministrului mediului, Grațiela Gavrilescu, arată clar că același partid care a venit la putere și pentru că a avut în programul de guvernare eliminarea taxei auto este gata să impună românilor un nou bir. Mai mult sau mai puțin justificat. Cea mai simplă variantă de justificare ar fi invazia de mașini de ocazie, în mare parte foarte vechi, de pe șoselele României.

În 2017, după ce actualul partid aflat la putere a eliminat taxa auto, au fost înmatriculate la noi 518.927 de mașini de ocazie, cu 74,5% mai multe decât în 2016. Majoritatea acestora au vechimi mari și au ajuns în trafic cu modificări ale sistemelor de ardere, tratare și evacuare, care au dus la emisii extrem de mari. Dar inconștiența celor care au apelat la astfel de modificări nu poate fi rezolvată prin îngrădirea importului de mașini uzate. Aici e treaba Registrului Auto Român să constate și să blocheze la ITP vehiculele neconforme. Apoi, e demn de remarcat faptul că înmatriculările de autoturisme de ocazie se află acum într-un ușor declin generat, se pare, de saturația pieței. Prin urmare, dacă piața a început să se echilibreze singură, așa cum e normal într-o economie liberă, de ce e nevoie de o intervenție a statului? În acest context, mai este logică impunerea unui sistem - denumit taxă auto, impozit, sau oricum altfel - cu scopul declarat de a reduce poluarea? Majoritatea utilizatorilor de mașini ar spune, probabil, că nu. Guvernul, ecologiștii și cele două asociații ale producătorilor și comercianților de automobile din România consideră că o măsură de acest gen este neapărat necesară.

Un nou bir: cine va plăti și cum?

Deși oficialii din Ministerul Mediului și Guvern au refuzat până acum să dea detalii concrete, ultimele declarații arată tot mai clar modul în care se va încerca reducerea poluării provenite de la vehicule prin penalizarea utilizatorilor. “Nu este vorba despre o taxă de poluare sau timbru de mediu sau o altă denumire care să includă cuvântul taxă. În schimb, am susținut și susțin în continuare că poluatorul plătește și nu numai în cazul emisiilor de CO2. Și în cazul deșeurilor și în celelalte cazuri, cel care poluează trebuie să plătească. (...) Forma finală se apropie. Această contribuție nu va însemna o singură componentă, ci mai multe componente. Trebuie să aibă loc și informarea cetățenilor și, poate, includerea în acest program a unei perioade de grație pentru acomodare, care să dea posibilitatea cetățenilor să poată, într-un timp mai scurt sau mai lung, să ia o decizie cu propriul autovehicul care este mai vechi de zece ani, care poluează, și în felul acesta să le dăm posibilitatea să își achizițio-

neze un autovehicul nepoluant”, declara, pe 26 noiembrie, Grațiela Gavrilescu. De asemenea, ministrul a ținut să menționeze că noua “contribuție” nu va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2019 și că se va aplica tuturor autovehiculelor poluante, nu doar celor mai vechi de zece ani.

Din această declarație ar trebui înțeles că noua “contribuție” va fi impusă în cursul lui 2019, probabil în primăvară, și va afecta toți deținătorii de mașini, gradual, în funcție de emisiile de CO2, NOx etc. Cu accent pe mașinile mai vechi de zece ani. De asemenea, se pare că penalitățile vor trebui plătite anual.

Rămâne de văzut cât vor trebui să achite șoferii, însă este de așteptat ca, după anunțarea oficială a sistemului de plată pentru poluare, să urmeze o efervescență pe piața second-hand, generată de cei care vor încerca să scape de mașinile puternic penalizate financiar. Culmea, asta nu va însemna că actualele bombe ecologice pe roți, care trec prin filtrele RAR ca prin brânză, nu vor circula pe șosele.

 

Lasă un comentariu