DUBLUL STANDARD LA ALIMENTE, SUB LUPA COMISIEI EUROPENE

Distribuie pe:

Comisia Europeană a publicat, miercuri, rezultatele unei campanii paneuropene de testare, prin folosirea aceleiași metodologii, a produselor alimentare în UE, concluzia fiind că unele dintre acestea sunt comercializate sub mărci identice sau similare, dar cu compoziție diferită.

Au fost evaluate 1.380 de mostre din 128 de produse alimentare provenite din 19 state membre, eșantion nereprezentativ pentru marea diversitate de produse alimentare de pe piața UE, precizează raportorii.

S-a constatat că, în majoritatea cazurilor, compoziția corespunde modului în care erau prezentate produsele; 23% dintre acestea aveau partea din față a ambalajului și compoziția identice, iar 27% indicau, prin aspectul diferit al părții din față a ambalajului, faptul că în diferite țări ale UE compoziția lor era diferită, ceea ce arată că nu există un model geografic consecvent în ce privește utilizarea aceluiași ambalaj sau a unui ambalaj similar pentru produse cu compoziție diferită. Totuși - susțin autorii studiului - diferența de compoziție a produselor testate nu constituie neapărat o diferență în ce privește calitatea produsului, deși 9 % din produsele prezentate ca fiind aceleași în întreaga UE aveau în realitate o compoziție diferită.

Tibor Navracsics, comisarul pentru educație, cultură, tineret și sport, a declarat: “Rezultatele sunt mixte: pe de o parte, mă bucur că nu s-a găsit nicio dovadă a unui decalaj între est și vest în ceea ce privește compoziția produselor alimentare de marcă, dar, pe de altă parte, mă îngrijorează constatarea că până la o treime din produsele testate aveau o compoziție clar diferită, deși erau comercializate sub mărci identice sau similare.”

La rândul său, Vìra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a dat asigurări că în cadrul pieței unice europene nu vor exista standarde duble: “Noile legi care sancționează standardele de calitate duble și consolidează competențele autorităților de protecție a consumatorilor ne oferă instrumentele de care avem nevoie pentru a pune capăt acestei practici. Atunci când își vor face cumpărăturile, consumatorii europeni vor putea avea încredere deplină că ceea ce văd este și ceea ce cumpără”.

Comisia Europeană anunță lansarea unei noi cereri de propuneri, cu un buget total de 1,26 milioane euro, pentru a consolida capacitățile organizațiilor consumatorilor de a testa produsele și de a identifica practicile înșelătoare. Data-limită pentru depunerea propunerilor este 6 noiembrie 2019.

La sondaj au participat: Bulgaria, Croația, Cipru, Cehia, Danemarca, Estonia, Franța, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania și Țările de Jos. România nu a fost inclusă în acest studiu. (sursa - europa.eu/rapid/press-release)

 

Lasă un comentariu