PRIMARUL GOSPODAR ȘTIE CE “SĂ FACĂ” PENTRU PROSPERITATEA COMUNITĂȚII

- Convorbire cu primarul comunei Tăureni, Petru Oltean -

- Care au fost proiectele lansate de Primărie pentru fonduri nerambursabile?

- În perioada mandatului meu, din 2016-2020, ne-am propus un număr de vreo opt proiecte mari pentru comunitatea din comuna Tăureni. Primele proiece pe care le-am finalizat, în perioada mandatului de acum, sunt: construcția de branșamente pentru sistemul de distribuție a apei potabile din comuna Tăureni, cu satele aparținătoare, racordurile pentru apa uzată, proiect în valoare de 1.132.589 lei, finanțat prin P.N.D.L. Este un proiect finalizat, în care, fiecare gospodărie are acum racord de alimentare cu apă potabilă și branșament pentru apă uzată. Un al doilea proiect finalizat, în acest prim mandat al meu, este drumul comunal 118. Este vorba de modernizarea drumului prin asfaltare spre satul Moara de Jos, pe o lungime de 3,2 km, în valoare de 4.301.814 lei, proiect finanțat tot prin P.N.D.L.-1, finalizat și recepționat. Avem în derulare încă trei investiții mari, prin programul național de dezvoltare locală P.N.L.D.-2. Este vorba despre modernizarea drumurilor comunale în comuna Tăureni și o parte din satul Fânațe, un drum care are o lungime de 7,2 km prin interior, care face legătura cu județul Cluj, în speță, comuna Tritenii de Jos, pe partea de nord-vest, iar pe cealaltă parte facem legătura tot cu județul Cluj, prin comuna Viișoara, sat Urca. Valoarea proiectului este de 9.251.387 lei. Această lucrare se află în execuție. Avem realizat din proiect circa 45%. În momentul în care timpul va permite, firma câștigătoare a proiectului va începe lucrările pentru finalizarea proiectului. Termenul de finalizare îl avem în luna iulie 2020. Tot în execuție mai avem construcția sediului administrativ al Primăriei, pentru că astăzi ne desfășurăm activitatea într-un sediu retrocedat, un sediu în care Primăria, de 12 ani de când este retrocedată clădirea, nu am mai putut face niciun fel de investiții în întreținerea clădirii. Clădirea arată într-o stare puțin mai degradată, dar totuși acceptabilă. Sperăm că și această investiție de construire a sediului administrativ al Primăriei, în valoare de 3.573.360 lei, să fie finalizată până în luna octombrie 2020, să putem beneficia de un spațiu corespunzător pentru o administrație cu adevărat deschisă pentru cetățean.

- Plătiți chirie pentru acest spațiu?

- Nu plătim chirie. Prin bunăvoința proprietarului, de 12 ani, de când stăm în continuare aici, în sediul retrocedat, nu ne percepe chirie. Am avut parte de o înțelegere foarte bună din partea proprietarului. Bineînțeles că, în timp o să încercăm să căutăm resurse, nu neapărat din bugetul local, deoarece nu ne permitem, dar, de la bugetul central, să răscumpărăm sediul acesta, pentru a-l transforma într-un muzeu al satului din Câmpia Transilvaniei. Avem deja discuțiile în fază destul de avansată cu Ministerul Culturii. Să sperăm că și după schimbarea Guvernului va rămâne aceeași viziune la nivel de minister și vom putea găsi înțelegerea necesară pentru a transforma această clădire într-un muzeu al satului din Câmpia Transilvaniei. O altă investiție care este foarte bună pentru comunitate este cea prin care construim o platformă de gunoi de grajd, investiție finanțată prin Ministerul Apelor și Pădurilor. Pe măsură ce trece timpul, Comunitatea Europeană, al cărei membru suntem și noi, ne impune anumite reguli. Drept consecință, fermierii, crescătorii de animale nu vor mai putea să-și depoziteze gunoiul de grajd în condiții improprii. E nevoie de o platformă de gunoi, unde toată lumea aduce gunoiul de grajd la platformă. Acolo vor fi deservenți. În perioadele în care A.P.I.A. permite, gunoiul de acolo va fi preluat, va fi dat pe câmpurile fermierilor, în perioadele stabilite. Nu vor putea face acest lucru când vor ei. Perioadele în care se va permite acest lucru vor fi stabilite. Investiția este destul de bună. Sper că de această investiție vor beneficia, probabil, și localitățile limitrofe: Sânger, Zau de Câmpie, Valea Largă. Am avut șansa de a câștiga acest proiect și este probabil să nu mai fie finanțate astfel de lucrări pentru toate comunele, pentru că proiectul este dimensionat pentru a putea primi cantități mai mari de gunoi de grajd. Avem în fază de finalizare capela mortuară în comuna Tăureni, în valoare de 234.355 lei. Sperăm că va fi finalizată investiția în decurs de o lună de zile. În linii mari, tot ce ne-am propus pe perioada mandatului 2016-2020 se apropie de finalizare. Bineînțeles că vor fi alte proiecte care intră acum în analiză. Vrem să construim un centru social prin Axa 8-1. Noi facem parte și dintr-un alt proiect-Program Operațional Capital Uman, un proiect destul de mare, inițiat de Ministerul Muncii, Ministerul Învățământului și Ministerul Sănătății. Prin acest proiect, comuna Tăureni beneficiază de resursa umană care să se ocupe în mod direct de problemele sociale. În cadrul acestui proiect, vom avea un asistent comunitar care va avea ca activitate de bază cazurile sociale, tot ceea ce înseamnă oameni cu probleme sociale și nevoi sociale speciale. El se va deplasa la ei pentru a identifica grupurile sociale vulnerabile. Va fi un grup țintă, în care să inițieze tot ceea ce înseamnă persoane de etnie rromă, să-i conștientizeze despre ceea ce înseamnă igienă, dezvoltarea familiei. Este chiar foarte binevenit acest proiect. Vom mai avea și în cadrul școlii un consilier, tot pe probleme sociale și în cadrul proiectului inițiat de aceste trei ministere. În cursul anului 2017 am mai demarat un proiect, tot pe Programul Operațional Capital Uman în care, comuna Tăureni, suntem lideri de proiect, program în cadrul căruia sunt implicate trei U.A.T.-uri: comuna Tăureni, comuna Sânger și Șăulia. Scopul proiectului este de a îmbunătăți condițiile din școlile celor trei comune. Proiectul este în fază de implementare. Deja suntem în al doilea an de implementare și funcționează foarte bine. Din acest motiv, putem scrie deja un alt proiect pe Axa 8-1 pentru construirea unui centru social. Mai sunt în fază de analiză câteva proiecte pe care vrem să le demarăm, dar mai întâi vrem să le finalizăm pe cele care sunt, pentru că sunt destul de multe în faza de implementare. Să vedem ce ne vor aduce nou alegerile locale, ce va mai fi pe scena politică. Vom vedea încotro se vor îndrepta lucrurile.

- Câte dosare aveți pentru ajutor social?

- Din fericire pentru noi, la ajutor social avem 21 de dosare, pentru că obiectivul nostru principal a fost de a conștientiza persoanele cu nevoi sociale să meargă la muncă. M-am implicat personal. Le-am găsit de lucru, fie în Germania, fie în Olanda. Avem, undeva, la 15 ani de când îi îndrumăm, îi sprijinim să meargă la lucru în afara granițelor țării. Ușor, încercăm să reducem numărul lor la 2-3 dosare, probabil, al celor care sunt cu nevoi speciale și nu sunt apți de muncă. Pentru noi, prioritatea de bază a fost de a încuraja munca, nu nemunca. Se pare că am reușit. Prin diferite proiecte și metode încercăm să ridicăm nivelul de cultură, social, să ne dezvoltăm pe principii sănătoase.

- În legătură cu inițiativa privată. Ce oportunități de locuri de muncă sunt în comună?

- Legat de inițiativa privată, în comună, avem o fabrică de mobilă care în momentul de față are circa 25 de angajați, din care, după câte știu, 8 sunt din comuna Tăureni, iar ceilalți din zonele limitrofe. Mai avem în comună 5 ferme care au peste 100 de capete de bovine, cu câțiva angajați. Avem și 2 magazine alimentare, 4-5 unități de alimentație publică, baruri și cafenele. Nu este chiar dezvoltată comuna, ca inițiativă privată. Dar avem un potențial foarte bun de turism aici. Avem 182 de hectare de luciu de apă. Sperăm că administratorul luciului de apă, care a câștigat un proiect de circa 2 milioane de euro în cadrul căruia are cuprinsă o fabrică de procesare, regularizare cursuri de apă, decolmatări. Probabil că acest proiect este cel care ne va ridica puțin potențialul. Prin acest proiect se vor creea noi locuri de muncă și vom începe să dezvoltăm turismul. La nivel local mai avem și o echipă de handbal care are rezultate foarte bune. Este denumită Arsenal Tăureni. Suntem pe locul III în România, la categoria lor de vârstă, o echipă antrenată de directorul școlii, care, chiar este un om cu suflet mare, se implică și face tot ce stă în priceperea și puterile lui pentru a ne promova ca imagine a comunei și chiar îl recomandă rezultatele, atât în școală, cât și cu echipa de handbal. Acum avem deja licitat și în curs de implementare o sală de sport cu 180 de locuri, care să vină în sprijinul echipei de handbal, pentru că, chiar dacă nu credeți, ei încă se antrenează afară, pe holuri, prin Luduș, pe la diferite săli de sport. Dar sperăm să depășim și problema asta. Valoarea sălii de sport este de 8.422.554 lei. Sper, dacă timpul permite și temperaturile vor fi pozitive, în două săptămâni să și dăm ordinul de începere pentru construirea sălii de sport.

- Care este situația în școli?

- Situația școlară nu este roz, dar nu din punctul de vedere al resurselor umane, al cadrelor didactice. Avem doar cadre didactice pregătite, o conducere școlară foarte bună. Eu sunt chiar foarte mulțumit de nivelul de învățământ care se face la Tăureni. Dar, din păcate, ca peste tot în România, populația este într-o continuă scădere. Și noi suntem cuprinși de acest fenomen. La școală mai avem 143 de copii. Chiar dacă, în decursul anilor, pentru noi, școala a însemnat prioritatea zero. Deci, acolo, astăzi, în școli, avem atât de multe dotări și condiții atât de bune încât putem să concurăm cu oricare școală din mediul urban, indiferent că-i București, Cluj, Iași. La nivel de condiții și de dotări suntem foarte bine dotați. Datorită faptului că numărul elevilor este într-o continuă scădere, chiar am mers pe un concept nou, în mediul rural. În anul 2015 am adus o familie cu 9 copii din Lupeni, ca să creștem efectivul de elevi la școală. Suntem în continuare în căutare de familii cu mai mulți copii, să le aducem pentru a crește natalitatea, numărul de copii la școală, pentru că am investit foarte mult în școli, în infrastructură și este păcat să nu fie folosită investiția.

- Ce ne puteți spune despre asistența medicală în comună?

- Avem un dispensar medical în comună. Medicul, din păcate, pentru că are undeva în jur de 700 de asigurați pe lista lui, vine doar de două ori pe săptămână, în zilele de marți și vineri. Are un asistent medical care asigură permanența aici, de la ora 8 la 15. După această oră rămânem descoperiți. Asta este o problemă nerezolvată, a noastră. Partea medicală o consider deficitară pentru moment. Avem intenția să construim acest centru social, pentru că, în cadrul acestuia va funcționa și medicul de familie. Vom încerca să aflăm un alt proiect, tot pe fonduri europene, pentru dotări. În cadrul acestui centru vrem să facem și un cabinet stomatologic, unde oamenii să-și poată rezolva măcar minimul de probleme dentare. Poate vom reuși să facem un centru de permanență care să deservească un areal mai mare. Este un domeniu pe care încă îl studiem.

 

Lasă un comentariu