PANDEMIA ÎNCEPE SĂ NE COSTE - TARIFE TRIPLATE PENTRU TRANSPORTUL CU AUTOCARUL SAU MICROBUZUL?!

Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) atenționează Guvernul să țină cont de solicitările transportatorilor de persoane, pentru perioada ulterioară datei de 15 mai 2020, întrucât restricțiile impuse vor genera creșteri substanțiale ale costurilor, care nu pot fi suportate de transportatori decât cu riscul falimentului. O astfel de situație ar genera haos în România, pentru că nu ar mai funcționa transportul județean și interjudețean.

“Deși s-a calculat înjumătățirea capacității de transport, situația reală arată că microbuzele și autocarele și-ar scădea capacitatea cu două treimi, pentru că banchetele cu două locuri vor putea fi ocupate de o singură persoană, iar dacă se va impune lăsarea unui rând liber, se vor pierde câte trei sau patru locuri pe fiecare rând.

Astfel, distanțarea persoanelor, conform regulilor impuse de pandemie, ar însemna scăderea încasărilor cu două treimi, pentru care transportatorii de persoane au nevoie de sprijin financiar.

Această situație ar readuce în actualitate fenomenul pirateriei (ia-mă nene), astfel încât ne vom întoarce înapoi în timp, cu 30 de ani. Pirateria în transportul rutier este nocivă pentru România din punct de vedere criminologic și economic, iar atunci când există astfel de probleme în transporturi, trebuie să ne gândim foarte bine la consecințele pe termen scurt, mediu și lung.

Limitarea locurilor în autocare și microbuze nu se poate face prin calculele matematice propuse de Guvern, din mai multe motive. Strategia a fost concepută, probabil, pornind de la situația privilegiată a regiilor și societăților de transport din orașele mari, unde parcul de mașini permite asigurarea unui număr mare de autobuze, iar susținerea financiară este asigurată de la bugetele primăriilor.

Însă, această strategie nu poate fi aplicată pentru transportul interjudețean, pentru că sunt foarte multe probleme neluate în calcul. Transportatorii rutieri de persoane nu au beneficiat de subvenții din partea statului, așa cum a beneficiat transportul feroviar, însă acum va fi nevoie de sprijin financiar. Un autocar sau un microbuz nu va circula la jumătate din capacitate, ci se vor elimina cel puțin două treimi din locuri, pentru că nu vor putea călători două persoane pe aceeași banchetă cu două locuri, iar distanța între scaune va trebui să fie cea reglementată, adică patru scaune vor rămâne libere, din două în două rânduri, nu două scaune.

În plus, nu s-a luat în calcul costul transportului. Dacă firmele ar trebui să se descurce singure, ar însemna să plătească diferența, călătorii, adică s-ar ajunge la dublarea sau chiar triplarea prețului unui bilet.

O altă problemă care nu s-a luat în considerare este legată de rute și de orarul de transport. Diminuarea capacității de transport înseamnă fie să se lase mai mult de jumătate dintre călători jos, iar oamenii să nu se mai poată deplasa, fie să se adauge autocare și microbuze în plus. Astfel, parcurile auto ale firmelor ar trebui să se tripleze, iar firmele nu au capacitatea de a finanța această investiție uriașă, mai ales în condițiile actuale, când abia își mai pot plăti ratele la leasing pentru microbuzele și autocarele achiziționate înainte de pandemie.

Este nevoie și de o modificare legislativă, astfel încât să poată circula mai multe mașini în același timp, pentru a prelua toți călătorii sau pentru schimbarea orarelor.

Încă o problemă care nu corespunde cu niciun calcul făcut de Guvern este legată de membrii aceleiași familii. Așa cum se întâmplă și în sectorul HORECA, nu putem despărți membrii aceleiași familii, care locuiesc oricum împreună.

Credem că situația s-ar putea rezolva prin impunerea unor măsuri clare de protecție (măști medicale pentru toți călătorii și pentru personalul firmelor de transport, măsuri suplimentare de igienă, dezinfectarea suprafețelor)”, atrag atenția reprezentanții COTAR, într-un comunicat de presă.

 

Lasă un comentariu