CE ÎȘI DORESC ROMÂNCELE DUPĂ PANDEMIE

Potrivit unui barometru realizat recent de Frames, la comanda clinicii Amca Medical, în rândul româncelor, a scos la iveală faptul că pandemia Covid-19 a schimbat, din multe puncte de vedere, modul în care româncele percep realitatea.

Astfel, dacă înainte de criza sanitară se gândeau în primul rând la carieră și mai puțin la starea de sănătate, în 2021 percepția s-a modificat semnificativ, pentru 7 din 10 femei sănătatea devenind principala preocupare.

De la modul în care arată fizic la prevenția bolilor, natalitate și importanța unei familii sănătoase, româncele sunt mai concentrate ca oricând pe rezultate concrete în viața personală.

MUNCA DE ACASĂ, O CORVOADĂ

Anul 2020 a adus modificări semnificative în plan social. Dincolo de provocările profesionale, izolarea impusă de măsurile de restricție a afectat semnificativ relațiile sociale, viața de familie, valoarea lor și, în general, percepția românilor privind realitatea.

Pe unii i-a unit, pe alții, din păcate, i-a despărțit, i-a făcut să își reconsidere opțiunile. Printre efectele cele mai evidente se află scăderea numărului căsătoriilor (cauzată în principal de restricții), creșterea numărului divorțurilor și declinul semnificativ al natalității.

Potrivit cercetării, 64% dintre femei au declarat că au fost afectate cel mai mult de izolarea impusă de măsurile de restricție, 58% au declarat că munca de acasă a fost o corvoadă și doar 26% au considerat teleworking-ul drept o măsură pozitivă, iar 16% au evitat să se pronunțe în această privință.

DEGRADAREA RELAȚIILOR SOCIALE

Ca drept principal efect negativ al izolării, 68% dintre femei au menționat degradarea relațiilor sociale (familie, prieteni, rude).

Pandemia a schimbat radical și obiceiurile femeilor. Dacă înainte aveau un program de lucru strict, se îmbrăcau, se machiau, se pregăteau pentru job și socializau la locul de muncă, odată cu pandemia s-au trezit izolate acasă, nevoite să lucreze online, o schimbare care a generat frustrări, dezamăgiri și, în unele cazuri, probleme medicale.

Pentru multe femei, schimbarea rutinei zilnice a generat inclusiv probleme în relațiile sentimentale. Pe cele căsătorite sau aflate într-o relație în care locuiesc împreună cu partenerul, pandemia le-a pus într-o situație inedită. 64% dintre ele au declarat că statul în casă le-a făcut să își cunoască mai bine partenerii și numai 14% au declarat că această situație nu a adus niciun fel de schimbări în relație.

“STRĂINUL” DE ACASĂ

Dacă înainte de pandemie, femeile își întâlneau partenerul mai mult seara și în weekend, odată cu restricțiile, partenerii au trebuit să locuiască împreună, să se cunoască mai bine. Munca de acasă, problemele de spațiu, cele gospodărești și frustrările generate de izolare au afectat puternic unele cupluri, de unde și numărul foarte mare de cazuri de divorț.

Pe alții însă i-a unit, i-a făcut să fie mai apropiați, să conceapă copii, iar 2021 va fi, cu siguranță, un an în care vom vedea mai mulți nou-născuți decât în anul precedent.

Pentru femeile neimplicate într-o relație, pandemia a generat, de asemenea, în principal efecte negative. 82% dintre ele au declarat că, în 2020, le-a fost dificil să își găsească un partener, 43% au apelat la serviciile online, însă numai 38% au ieșit la întâlniri și doar 24% au închegat o relație pe care o consideră serioasă.

SĂNĂTATEA, PE PRIMUL LOC

Printre altele, pandemia Covid-19 le-a făcut pe femei să fie mai atente la sănătate ca oricând. Întrebate cât de des mergeau la medic înainte de pandemie, 61% au declarat că doar când aveau nevoie, 21% o dată pe an, 11% se prezentau la controale medicale trimestrial și numai 7% ajungeau la medic o dată pe lună.

Pandemia, cu provocările ei, le-a determinat să își reevalueze percepția legată de prezența la medic. Astfel, 83% dintre respondente au trecut pe lista de priorități, pentru 2021, pe primul loc starea de sănătate (incluzând aici și starea fizică), urmată de locul de muncă (67%), relație (54%), familie (47%) și activitățile gospodărești (41%). Interesant este că din ce în ce mai multe femei sunt interesate de imaginea personală (31%).

Întrebate ce își propun, din punct de vedere al stării de sănătate, 52% dintre femei au declarat că vor să meargă la medic trimestrial, 23% lunar și 17% când au nevoie. Numai 8% au evitat să răspundă la această întrebare.

Starea de sănătate, cu multiplele sale valențe (afecțiuni medicale, greutate, tonus etc.) a devenit o prioritate, iar răspunsurile confirm interesul pentru prevenție. Este o schimbare de percepție, influențată de pandemie, dar mai ales de dorința de a adopta un stil de viață mai sănătos.

COPIII, O PROVOCARE

După un an 2020 cu un record negativ în privința natalității, percepția româncelor legate de acest subiect s-a schimbat. 54% dintre femeile fără copii chestionate spun că și-ar dori să rămână însărcinate, chiar și în condițiile grele de pandemie. Numai 23% spun că nu iau în calcul o sarcină, iar restul au evitat să răspundă.

Pandemia ne-a făcut să înțelegem cât de importantă este familia, iar dorința în creștere de a avea un copil reflectă această perspectivă. Motivele asociate cu natalitatea sunt multiple, de la dorința de a-și consolida relația cu partenerul, la o schimbare sensibilă și tot mai puternică în mentalul feminin. Dorința de a fi mamă începe, ușor dar sigur, să depășească, ca importanță, cariera și un stil de viață agitat, mai ales în mediile corporatiste.

Desigur, această perspectivă are legătură și cu interesele economice, cu siguranța oferită de cei doi ani de concediu maternal și de reconsiderarea importanței căminului, adică sentimentul unic de siguranță oferit de familie.

OPTIMISTE!

Potrivit barometrului, româncele privesc viitorul cu optimism, 78% dintre ele fiind de părere că vom depăși pandemia în 2021 și că lucrurile vor reveni la normal. Un alt aspect interesant este faptul că 57% dintre respondente sunt decise să revină la serviciu, la birou, și numai 21% vor să lucreze în continuare de acasă.

Munca de acasă a reprezentat o soluție de criză, dar prea puține sunt femeile care vor să mai stea acasă după pandemie. Nevoia de socializare, de a ieși din casă, de a reveni la obiceiurile vestimentare și de frumusețe este tot mai puternică, fapt care va genera un plus pe zona de consum începând din a doua parte a anului.

Cu optimism, cu planuri, cu dorința de a depăși această criză, femeile vor reprezenta un factor determinant, din punct de vedere social, și pentru relansarea economică.

*

Barometrul Frames & Amca Medical a fost realizat în perioada 12 - 20 februarie 2021, pe un eșantion de 350 de femei, prin chestionare online, e-mail și telefonică.

Grupul a fost reprezentat de femei cu vârsta între 21 și 52 de ani, salariate, angajate în companii din diverse domenii, de la retail, producție și vânzări la educație, sistemul medical, beauty și cultură. (L.P.)

Lasă un comentariu