CEFERIȘTII MUREȘENI, LA CEAS ANIVERSAR - 150 DE ANI DE LA INAUGURAREA LINIEI DE CALE FERATĂ ȘI A GĂRILOR CFR DIN TÂRGU-MUREȘ

La Gara Mare din Târgu-Mureș au avut loc, recent, festivitățile prilejuite de împlinirea a 150 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată și a gărilor aferente stațiilor CFR. La eveniment au participat reprezentanți ai regionalei CFR Călători Brașov, oficialități județene și locale, precum și conducerea și membrii CFR Târgu-Mureș.

SCURT ISTORIC

Gara Mare din Târgu-Mureș a fost dată în folosință în anul 1871, la inaugurarea liniei Războieni-Târgu-Mureș. În anul 1909 a fost inaugurată linia Târgu-Mureș - Deda - Gheorgheni - Miercurea Ciuc - Sfântu Gheorghe - Brașov. În același timp au fost inaugurate și Gara de Nord (sau Gara Mică) și Gara de Sud, din vecinătatea combinatului Azomureș. Calea ferată Alba Iulia-Târgu-Mureș, la momentul construirii căii ferate, aparținea Regatului Ungariei. În 1868 a fost pusă în funcțiune prima cale ferată din Transilvania (Arad-Alba Iulia). În același an,1868, statul ungar a început construcția mai multor trasee feroviare în Transilvania, concesionând lucrările la scurtă vreme unei companii englezești private conduse de antreprenorul englez Charles Waring. Societatea aceasta, Ungarische Ostbahn, a beneficiat de mai multe ori de sprijin financiar din partea guvernului ungar. Ea a executat calea ferată de la Alba Iulia la Târgu-Mureș, în continuarea căii ferate construite de la Arad, de către o altă companie, Erste Siebenbürgische Eisenbahn. La 20 noiembrie 1871 a fost pusă în funcțiune calea ferată de la Alba Iulia la Târgu-Mureș, finalizată după un an pe traseul Oradea-Cluj. În anul 1876, compania a fost naționalizată. Calea ferată Alba Iulia-Târgu-Mureș a fost preluată de compania feroviară maghiară de stat MÁV. La 6 decembrie 1918, Regimentul 15 Războieni al armatei române, sub comanda maiorului Vasile Nădejde, a ocupat Gara “Kocsárd” (Cucerdea). Cu acest prilej, maiorul Nădejde s-a adresat mulțimii, spunând: “Această gară și acest nod de cale ferată, fiind ocupate de unități ale “Regimentului 15 Războieni”, se va numi de acum Războieni”. Localnicul Ioachim Mureșan, membru al gărzii naționale, a înlocuit tabla cu vechea denumire cu o alta, pe care era scris numele de Războieni. Astfel, Gara Cucerdea Secuiască a fost redenumită în Războieni, iar satul din apropiere, Feldioara. După terminarea Primului Război Mondial, Transilvania a devenit parte componentă a României, iar căile ferate din Transilvania au fost preluate de compania feroviară română de stat CFR. În perioada anilor 1940-1944, când în urma Dictatului de la Viena teritoriul Transilvaniei a fost împărțit între România și Ungaria, granița dintre cele două țări s-a aflat între gările Vidrasău și Nirașteu, în prezent, gara General Nicolae Dăscălescu.

GARA MARE, ÎN PREZENT

Tronsonul de la Alba Iulia la Războieni este electrificat, cu linie dublă. Gara Teiuș este principalul punct de triaj pe această linie. Tronsonul de la Războieni la Târgu-Mureș nu este electrificat și are linie simplă. În anul 2009 circulau zilnic pe acest tronson circa zece trenuri accelerate și șapte trenuri personale. În baza unui proiect din anul 2014, finalizat la începutul anului 2017, realizat cu peste 10 milioane de euro din bani europeni, gara CFR din Târgu-Mureș se aliniază la standardele europene, iar materialul rulant folosit pentru transportul de călători a fost înlocuit de unicul operator pe secție pentru transportul călătorilor (CFR CĂLĂTORI), ajungându-se acum la un număr de cca. 10 automotoare Desiro (cunoscute mai bine drept “Săgeata Albastră”).

Desigur, există și un proiect de construire a unei linii de cale ferată între Târgu-Mureș și Sighișoara, pentru a scurta timpul de deplasare. Au mai fost propuneri depuse tot la Ministerul Transporturilor pentru a lega Sighișoara de Târgu-Mureș și Cluj-Napoca, ocolind nodul feroviar Războieni.

Refuzul pentru aceste lucrări a fost cum că nu sunt fonduri. În privința liniei înguste care făcea legătura între Târgu-Mureș și Sovata, mai întâi au fost desființate gările de pe traseu, apoi trenurile au fost scoase din circulație. La propunerile depuse la Ministerul Transporturilor de a crea un traseu turistic pe această linie, răspunsul a fost că, datorită pierderilor masive înregistrate anual, s-a recurs la închiderea acestui traseu feroviar, dar care ar putea fi resuscitat printr-un investitor privat.

MIHALY FERENC Foto: VASILE BORA, șef Stație Călători Tg. Mureș

Lasă un comentariu