UN MILION DE VÂRSTNICI ÎNFRUNTĂ, SINGURI ȘI FĂRĂ AJUTOR, SITUAȚII DIFICILE DE VIAȚĂ

Distribuie pe:

...Este concluzia unui studiu realizat de Fundația Regală Margareta a României în colaborare cu serviciul social Telefonul Vârstnicului, la finele anului trecut, pe baza datelor furnizate de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), Institutul Național de Statistică și Studii Economice (INSSE) și Casa Națională de Pensii Publice (CNPP).

Singurătatea și lipsa resurselor au constituit cele mai grave probleme ale vârstnicilor în 2021.

Populația României numără în prezent peste 3,8 milioane de vârstnici, din care peste un milion nu mai au familie, iar 900.000 de pensionari în vârstă au avut pensia sub 1.000 de lei, fiind lipsiți de resurse pentru un trai decent. Accesul limitat la informația digitală, imobilitatea fizică, bolile cronice, lipsurile materiale aduc adeseori persoanele de vârsta a treia în stare de izolare socială și în imposibilitatea de a-și rezolva nevoile de bază.

Distanțarea socială impusă de criza sanitară a însemnat pentru mulți seniori lipsa unui minim ajutor, cum ar fi cel pentru îngrijirea personală, procurarea alimentelor și a medicamentelor, dar și amânarea unor tratamente medicale sau chiar absența unui interlocutor. Mulți dintre vârstnici au trecut și trec prin stări de anxietate, depresie sau stres, generate de pierderea unor persoane apropiate, teama de infectare sau îngrijorarea privind sănătatea proprie sau a celor apropiați.

Efectele pandemiei asupra persoanelor în vârstă sunt reflectate (și) în cele peste 13.000 de convorbiri telefonice înregistrate pe parcursul anului trecut la Telefonul Vârstnicului, un serviciu social inițiat de Fundația Regală Margareta a României, susținut de aceasta, din 2015, cu un grant anual. Are ca parteneri și este finanțat de Fundația Vodafone România, Loteria Română, S.C. Johnson, A Family Company și Johnson & Johnson România. Este un serviciu gratuit din orice rețea, serios și confidențial, dedicat în special persoanelor în vârstă de peste 65 de ani. Linia telefonică de sprijin poate fi apelată la numărul 0800.460.001!

Lipsa informațiilor, a sprijinului material și a serviciilor specializate sunt principalele motive pentru care, anul trecut, peste 13.000 de persoane în vârstă au format acest număr de telefon. Din numărul total al apelanților, peste 50% locuiesc singuri, provin din mediul rural și din orașe mici, majoritatea având vârste cuprinse între 70 și 80 de ani.

Pe parcursul celor doi ani de la declanșarea pandemiei, nevoile vârstnicilor exprimate prin linia telefonică sunt, în esență, aceleași, conchid membrii echipei specializate de asistenți sociali și psihologi ai organizației: pe primul loc în topul apelurilor primite s-a aflat nevoia de informații utile care nu sunt accesibile tuturor, fie din cauza izolării, fie din lipsa abilităților de a utiliza noile tehnologii de comunicare. Aproape 900 de apelanți au solicitat informații și contacte relevante pentru situațiile individuale, deoarece în perioada pandemiei, accesul la servicii sociale al persoanelor din această categorie este îngreunat, multe dintre servicii fiind suspendate sau reduse.

Întrucât nivelul de sărăcie al vârstnicilor s-a amplificat în contextul crizei pandemice, un număr considerabil de apeluri au fost pentru sprijin financiar și material. În 2021, au fost înregistrate 601 astfel de solicitări. Împreună cu parteneri și sponsori, Fundația a venit în sprijinul seniorilor ce se confruntă cu condiții precare de viață, prin tichete sociale, materiale igienico-sanitare și bunuri de strictă necesitate.

Pe locul trei în topul necesităților s-a aflat nevoia de îngrijire și sprijin la domiciliu. Mulți vârstnici cu o stare de sănătate precară sau o vârstă foarte înaintată necesită servicii specializate de îngrijire sau menaj la domiciliu, sprijin în procurarea cumpărăturilor sau a medicamentelor ori monitorizare medicală. În condițiile unei finanțări publice insuficiente și a unui număr redus de servicii acreditate, inegal distribuite între mediul rural și urban, accesul persoanelor vârstnice la servicii sociale și medicale este încă deficitar.

Multe persoane în vârstă au experimentat stări de confuzie, anxietate, depresie sau stres, generate de pierderea unor rude sau prieteni, teama de infectare sau îngrijorarea privind sănătatea proprie sau a celor dragi. Sentimentul de singurătate s-a adâncit. Unul dintre motivele pentru care vârstnicii au apelat linia telefonică a fost căutarea unui sprijin emoțional. În acest sens, Telefonul Vârstnicului a oferit consiliere psihologică, prin asistenții sociali, voluntari și psihologi, pentru 262 de seniori înscriși în serviciul de reapelare săptămânală sau i-a redirecționat către ONG-uri cu servicii specializate din comunitatea lor.

Sentimentul de inutilitate care îi copleșește pe mulți dintre vârstnicii ieșiți la pensie, nevoia de a fi activi după ce părăsesc scena socială au constituit, de asemenea, motive de a apela  numărul de telefon ce le este dedicat, beneficiind de informații punctuale, practice și actualizate și găsind, nu o dată, soluții la problemele diverse cu care se confruntă.

Dat fiind că numărul celor care sunt în dificultate și caută ajutor este în continuă creștere, în 2022, Fundația Regală Margareta a României își propune să ajute până la 20.000 de seniori, prin proiecte sociale proprii și prin partenerii sociali, extinzându-și proiectele în noi zone geografice și lansând noi servicii. Persoanele vârstnice pot beneficia, astfel, de ajutor material - tichete sociale, materiale igienico-sanitare sau paramedicale, bunuri de necesitate, sprijin practic - îngrijire sau menaj la domiciliu, livrarea cumpărăturilor sau a medicamentelor acasă, consiliere socială, dar și de susținere emoțională, prin servicii de alinare a singurătății sau consiliere psihologică gratuită.

Pentru o astfel de susținere sunt necesare resurse suplimentare, iar Fundația apelează la implicarea companiilor și a persoanelor fizice. Companiile pot direcționa 20% din impozitul datorat statului pentru o cauză socială, iar persoanele fizice pot înscrie o donație lunară pe www.frmr.ro. Fundația Regală Margareta a României va utiliza fondurile obținute pentru a ajuta persoanele vârstnice care se confruntă cu situații dificile de viață.

Citând rezultatele unui studiu mai larg asupra nevoilor seniorilor din România, realizat de agenția Research News by DD, sociologul Dan Petre răspunde întrebării: Cum sunt afectați vârstnicii de contextul pandemiei COVID-19?

* Pe palierul sănătate, majoritatea vârstnicilor sunt expuși la forme severe de boală sau apariția unor complicații ulterioare foarte riscante, din cauză că ei suferă deja de diverse tipuri de afecțiuni - cardiovasculare, metabolice sau oncologice.

* Din punct de vedere psihologic, vârstnicii sunt, din nou, afectați, întrucât ei știu că fac parte din grupul cu gradul cel mai ridicat de risc în cazul îmbolnăvirii cu COVID-19. Aceasta determină un grad ridicat de stres, “în așteptarea inevitabilului”, sau depresie. De asemenea, ei resimt profund efectele negative ale distanțării sau izolării sociale.

* La nivel relațional, s-au redus, în mod accentuat, în cazul seniorilor, posibilitățile de socializare și s-au slăbit legăturile cu grupul social de sprijin, familia sau prietenii.

“Telefonul Vârstnicului rămâne un companion de viață și un interlocutor de încredere pentru persoanele ce resimt provocările perioadei pandemice. O echipă de asistenți sociali, psihologi și voluntari răspund cu suflet vârstnicilor din România, la numărul menționat mai sus”, dau asigurări reprezentanții entităților menționate.

(surse și foto - frmr.ro, business.facebook.com/TelefonulVarstnicului/ )

Documentar de ILEANA SANDU

Lasă un comentariu