ATELIERUL DE REPARAT... LIMBA ROMÂNĂ - PASTILA NR. 1: “SAU”/ “S-AU”

Distribuie pe:

La tot pasul, întâlnim încercări - de cele mai multe ori reușite - de mutilare a limbii române, atât în vorbire, cât mai ales în scriere. Acest aspect este și mai dureros și mai frecvent întâlnit în rețelele de socializare. De parcă, deontologic și uman, nu ar fi de ajuns că poți sări la gâtul oricui, în formă scrisă, fără să răspunzi pentru faptele tale, se face atac la limba română într-un mod total nepermis pentru orice om cu un elementar simț al limbii.

Aspectul devine și mai supărător atunci când greșelile de ortografie apar în textele unor personaje care au la activ mai multe cărți scrise decât citite.

Este evident că nu mi-am propus să repar toate stricăciunile cauzate de virușii informatico-lingvistici dar voi încerca să abordez câteva elemente de limba română, necesare și suficiente pentru utilizatorii de nivel începător sau mediu, dovedind astfel că limba română poate fi prietenoasă.

De asemenea, mă voi strădui să nu transform intervenția mea în vreo lecție desprinsă din “Gramatica Academiei”.

Pastila nr. 1: “sau”/”s-au”

Atunci când comparăm două elemente (ființe, obiecte, acțiuni) vom utiliza “sau” (scris “legat”, adică fără cratimă sau liniuță de unire).

Exemplu: băiatul sau fata; caietul sau cartea; merg sau vin.

Metoda de verificare: așa cum ne spunea doamna învățătoare, când “sau” poate fi înlocuit cu “ori”.

Exemplu: băiatul ori fata; caietul ori cartea; merg ori vin.

Când scriem “s-au”?

Pentru a lămuri acest aspect, este nevoie să ne amintim că liniuța de unire sau cratima (-) este folosită pentru a despărți (spun unii) sau pentru a uni (spun alții) două părți de vorbire diferite. Nu vă speriați, nu este atât de dificil cum pare la prima vedere.

Exemplu: Copiii s-au ridicat de la masă.

Explicație: au ridicat - verb la timpul perfect compus (sau mai simplu, verb la trecut). Întrebare ajutătoare: pe cine au ridicat copiii de la masă?

Răspuns: pe sine, s-, adică pe ei înșiși, unde “s” este “altă parte de vorbire” (pronume reflexiv, pour les connaisseurs).

Metoda de verificare: vă voi explica apelând din nou la metoda doamnei învățătoare: în acest context “s-au” poate fi înlocuit cu “ori”? Exemplu: Copiii sau ridicat de la masă. (incorect)

Copiii ori ridicat de la masă. (exemplu forțat)

În concluzie, dacă nu poate fi înlocuit cu “ori”, nu se scrie “sau”, ci se scrie “s-au”. (sursa imagine - clasamea.eu)

Prof. ALINA ALDEA

Lasă un comentariu