OAMENII DE ȘTIINȚĂ AU DESCOPERIT CUM A DEVENIT URSUL PANDA VEGETARIAN

Descoperirea fosilelor unui strămoș al ursului panda în China le-a permis oamenilor de știință să descifreze misterul ce plana asupra “celui de-al șaselea deget” al mamiferului asiatic, care îi permite acestuia să aibă o priză fermă asupra tulpinilor de bambus, ce constituie baza regimului său alimentar, informează AFP. Fosilele, cu o vechime cuprinsă între șase milioane și opt milioane de ani, au fost descoperite în provincia Yunnan din sud-estul Chinei. Printre ele se află un os deosebit de mare din încheietura membrelor superioare, denumit sesamoid radial. Este cea mai veche dovadă ce atestă existența “celui de-al șaselea deget” la exemplarele de panda uriaș, care le permite să prindă și să spargă tijele groase de bambus, au precizat autorii acestui studiu, publicat în cel mai recent număr al revistei Scientific Report. Fosilele aparțineau unui strămoș al ursului panda, denumit Ailurarctos, dispărut în prezent, care trăia în China, în urmă cu șase milioane - opt milioane de ani. “Panda uriaș este (...) un caz rar de carnivor de talie mare (...) devenit erbivor”, a declarat Wang Xiaoming, curator în departamentul de paleontologie a vertebratelor din cadrul Muzeului de Istorie Naturală din Los Angeles. “Degetul «fals» al lui Ailurarctos arată pentru prima dată cronologia și etapele probabile de evoluție în alimentația cu bambus a urșilor panda”, a adăugat el. Deși existența “degetului fals” era deja cunoscută de cercetători de aproximativ un secol, dovada fosilizată a acestui os răspunde mai multor întrebări rămase timp îndelungat fără răspuns, mai ales în privința felului și a momentului în care a evoluat acel deget suplimentar, care nu mai există la nicio altă specie de urs.

În urmă cu milioane de ani, urșii panda au schimbat regimul omnivor și bogat în proteine al strămoșilor lor cu o alimentație bazată pe bambus, o plantă săracă în nutrimente, dar accesibilă pe întreaga durată a anului, în sudul Chinei.

Exemplarele adulte de panda se hrănesc timp de 15 ore pe zi și pot să consume până la 45 de kilograme de bambus în fiecare zi. Deși regimul lor alimentar este în principal vegetarian, urșii panda uriaș sunt cunoscuți și pentru faptul că vânează ocazional animale de talie mică. (Agerpres)