CE ESTE “ȘCOALA ÎN SPITAL” ȘI CE MĂSURI PROMITE MINISTERUL EDUCAȚIEI PENTRU ELEVII CU DIZABILITĂȚI ȘI NEVOI SPECIALE

Distribuie pe:

Ministerul Educației pregătește schimbări în favoarea elevilor cu dizabilități și nevoi speciale, astfel încât aceștia să poată învăța mai ușor.

Radu Szekely, secretar de stat în Ministerul Educației, a explicat News.ro ce noutăți aduce proiectul noii legi a învățământului preuniversitar “România Educată” aflat în această perioadă în dezbatere publică, referitor la educația specială și educația incluzivă destinată copiilor cu dizabilități/nevoi speciale, dar și la posibilitatea profesorilor de a preda copiilor cu afecțiuni cronice internați pe o durată lungă în spitale. În acest sens “Școala din Spital” este un capitol nou, separat, existent în legea educației.

În primul rând, se va înființa Centrul Național pentru Educație Incluzivă. Printre alte atribuții, care se regăsesc în Capitolul V al legii, acesta se va ocupa și de pregătirea profesorilor pentru a lucra cu copiii cu nevoi speciale.

“Cameră-resursă pentru educație specială înseamnă un spațiu în care copiii cu nevoi speciale, cu anumite deficiențe, tulburări de învățare pot să își desfășoare activitățile în afara clasei, a colectivului în care sunt integrați și unde au, evident, resurse specifice, sunt și camere senzoriale, de exemplu, unde copiii se pot liniști, copiii cu autism pot fi duși pentru a se liniști, pentru a-și reveni și pentru a putea ulterior să revină acasă și să își continue activitățile.

Acum avem foarte puține, avem doar în centrele școlare de educație incluzivă, nu  știu să existe în alte școli, deși este o investiție minimă, de câteva mii de euro pentru a crea un spațiu în care acești copii să se simtă în siguranță și să poată să-și revină dintr-o criză pe care ar avea-o sau dintr-un moment în care tulburarea se manifestă mai puternic”, a explicat Radu Szekely.

Atât în învățământul antepreșcolar, cât și în cel preuniversitar obligatoriu, legea stipulează asigurarea tuturor condițiilor necesare astfel încât copiii cu nevoi speciale să poată beneficia de o programă adaptată nevoilor lor. Se pune un accent deosebit pe ajutorul care vine din partea psihopedagogilor. Acesta este însă un capitol delicat, pentru că țara noastră nu are suficienți astfel de specialiști, dar Radu Szekely este optimist cu privire la acoperirea acestui deficit în timp.

“Și în acest moment, pentru copiii cu nevoi speciale se asigură cazarmamentul cum se spune, cazare și hrană în școlile speciale, însă ideea este de a transfera beneficiul tuturor acestor copii care au nevoi speciale și au nevoie de sprijin suplimentar pentru a participa la educație, și nu de a-l lega de o anumită unitate de învățământ special”.

De asemenea, se discută despre școala din spital, un proiect în premieră în educația românească. Astfel, elevii cu boli cronice care sunt internați pentru o perioadă mai lungă de timp în spital sau care revin la domiciliu pentru continuarea tratamentului vor beneficia de cursuri predate de profesori, cu prezența fizică a acestuia sau în sistem online. Școlile din spital vor fi înființate de către universitățile de Medicină și Farmacie în cadrul unităților sanitare respective.

Lasă un comentariu