ȘCOALA ROMÂNEASCĂ, LA RĂSCRUCE DE DRUMURI. SCHIMBĂRI MAJORE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNT

Distribuie pe:

La 13 iulie, Ministerul Educației a lansat în consultare publică, pentru o perioadă de 35 de zile, proiectele noilor legi ale educației (învățământ preuniversitar și învățământ superior),prezentând posibile soluții și mecanisme de implementare, prin raportare la țintele din Raportul “România Educată”, inițiat de președintele Klaus Iohannis * Documentele sunt disponibile la adresa: https://www.edu.ro/proiecte-legi-educatie-2022-consultare-publica* După 17 august, vor urma câteva zile pentru integrarea observațiilor care vor rezulta din perioada de consultare, iar de la 1 septembrie, după ce proiectele vor fi adoptate de Guvern, ele vor fi transmise în Parlament, parcurgând etapele necesare în vederea adoptării lor * Toți cei interesați pot formula propuneri vizând soluții de îmbunătățire, propuneri ce vor fi transmise pe adresa de e-mail consultare.legieducatie@edu.gov.ro, până la 24 august 2022.

Într-o conferință de presă ad-hoc, ministrul de resort, Sorin Cîmpeanu, a prezentat, pe larg, modificările ce vor interveni în sistemul educațional din România, în urma adoptării celor două proiecte: pentru învățământul preuniversitar, respectiv învățământul universitar.

Prezentăm, în sinteză, principalele declarații ale ministrului, cu referire la învățământul preuniversitar.

* Învățământul obligatoriu va cuprinde grupa mică începând cu anul 2030; acesta cuprinde deja grupa mijlocie, grupa mare, învățământul primar, învățământul secundar inferior și liceal.

* Inspectoratele școlare județene se transformă în direcții județene de învățământ preuniversitar, ca servicii publice deconcentrate aflate în subordinea Ministerului Educației. Ele vor fi formate prin reorganizarea inspectoratelor școlare, respectiv al municipiului București, și prin comasarea cu centrele județene de resurse și asistență educațională.

* Se înființează Corpul managerilor educaționali, format din mentori pentru management educațional, un organism de specialitate aflat în coordonarea Ministerului Educației. Scopul este de a dezvolta politicile publice în educație, dezvoltarea activității de mentorat pentru directorii aflați la început de carieră și are și scopul de a monitoriza și de a respecta principiile etice în managementul școlar.

* Este specificată în lege posibilitatea de încetare a mandatului unui director de școală în situația în care se constată că nu s-au îndeplinit standardele minimale de calitate.

* La finalul clasei pregătitoare și a clasei întâi, cadrul didactic responsabil trebuie să întocmească un raport descriptiv de evaluare, atât a dezvoltării fizice socioemoționale cognitive, cât și a limbajului și abilităților de citit, descriere, de calcul matematic, precum și a dezvoltării capacităților și aptitudinilor de învățare.

* La finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, elevii vor susține obligatoriu evaluări la “limbă și comunicare” și “matematică”. Rezultatele evaluărilor vor fi folosite pentru realizarea planurilor individualizate ale elevilor de învățare și se comunică părinților.

* Foarte important: este obligatoriu să fie trecute în portofoliul educațional al elevului. Acesta a existat și în Legea 1/2011, dar din păcate nu a fost pus în practică niciodată.

* Elevii care vor începe anul școlar după intrarea în vigoare a acestei legi nu vor mai avea calificative de la 1 la 10, pentru disciplinele din ariile curriculare Arte și Educație Fizică. Cel mai devreme în septembrie 2023, pentru că nu este pertinent să sperăm că aceste legi vor fi putea fi adoptate înainte de 5 septembrie 2022.

* Orientarea școlară și portofoliul personal al elevului sunt lucruri de bază, care vor deveni obligatorii la finalul clasei a VIII-a, când consilierul școlar și dirigintele vor avea obligația să emită o recomandare de încadrare în educația secundară superioară.

* La finalul clasei a VIII-a, orientarea școlară va fi obligatorie pentru școală, nu pentru părinți și elevi, dar școala va fi obligată să emită aceste orientări școlare pentru fiecare elev în parte; ele se vor baza pe portofelul educațional menționat.

* Portofoliul educațional va cuprinde rezultatele în-scrise în catalogul electronic, recomandări de profil și evaluări, diplome si certificate și alte înscrisuri dobândite în diferite contexte in procesul de învățare. Portofoliul educațional se va utiliza începând cu grupa mijlocie de la grădiniță și va fi obligatoriu pe tot parcursul învățământului preuniversitar.

* Obligativitatea frecventării învățământului obligatoriu încetează la împlinirea vârstei 18 ani. Este interzisă exmatricularea preșcolarilor/elevilor din învățământul obligatoriu.

* Elevilor aparținând minorităților naționale, care frecventează unități de învățământ cu predare în limba română sau în altă limbă decât cea maternă, li se asigură, la cerere și în condițiile legii, ca disciplină de studiu, limba și literatura maternă, precum și istoria și tradițiile minorității naționale respective, ca parte a trunchiului comun. Programele și manualele disciplinei Istoria și tradițiile minorității naționale sunt aprobate prin ordin al ministrului educației.

* În învățământul liceal și postliceal, în care predarea se face în limba maternă pentru disciplinele și modulele de pregătire de specialitate, se realizează însușirea terminologiei de specialitate și în limba română.

* În învățământul preuniversitar, probele de admitere și probele examenelor de absolvire pot fi susținute în limba în care au fost studiate disciplinele respective, în condițiile legii.

În comunicarea internă și în comunicarea cu părinții elevilor și ai preșcolarilor se poate folosi și limba de predare. Testele la disciplina Limba și literatura română se elaborează pe baza programei speciale.

* În învățământul primar, gimnazial și liceal cu predare în limbile minorităților naționale, disciplinele Istoria și Geografia României se predau în aceste limbi, după programe școlare și manuale identice cu cele pentru clasele cu predare în limba română, cu obligația transcrierii și a însușirii toponimiei și a numelor proprii românești și în limba română.

* În programele și manualele de istorie se vor reflecta istoria și tradițiile minorităților naționale din România.

* Asigurarea gratuității transportului elevilor - propunerea este ca gratuitatea transportului să fie asigurată de la bugetul de stat prin finanțare prin legea bugetului, prin consiliile județene, știut fiind faptul că acestea sunt structurile care au contracte cu operatorii de transport. Impactul estimat este de 12 la sută pentru asigurarea gratuității transportului elevilor (transportul local la naveta elevilor la transportul intern și intrajudețean).

* În învățământul preuniversitar, pentru încurajarea excelenței se pot promova doi ani într-unul singur și sunt prevăzute etapele necesare promovării a doi ani în gimnaziu sau un liceu într-un singur an.

* Etică, meditații, protejarea împotriva abuzului emoțional. Sunt prevăzute situațiile în care nu se poate ocupa și exercita o funcție didactică auxiliară sau orice activitate didactică în cadrul unei unități de învățământ. Spre exemplu, persoanele care au fost penal condamnate definitiv pentru infracțiuni contra persoanei, pentru infracțiuni de loviri, vătămări, rele tratamente aplicate minorului. Toate aceste lucruri sunt definite în mod explicit la nivelul legii.

* Școlile vor avea constituite bugete pentru burse pe baza cuantumului specific fiecărui elev de învățământ primar/ gimnazial sau liceu și vor putea să stabilească propriile politici cu privire la sistemul de burse fără a coborî sub un anumit nivel minim al acestor burse prevăzut de lege. Fiecare școală va putea să se orienteze către susținerea performanței sau către susținerea nevoilor sociale ale elevilor. Anul acesta bugetul este de 1.03 miliarde lei.

* Salarizarea trebuie să redea demnitatea profesorului. În momentul de față nu corespunde acestui rol. Pentru prima oară într-o lege a Educației avem o reglementare care definește salariul profesorului debutant și salariul profesorului stagiar ca fiind salariul mediu pe economia națională. De acolo se începe, de la salariul mediu. De la 6500 la 9500 de lei.

* Liceele /Colegiile naționale care au demonstrat și vor demonstra calitatea educației vor avea dreptul să-și organizeze propriile examene de admitere în liceu pentru ocuparea 90% din numărul de locuri, 10% vor rămâne pentru a fi ocupate prin procesul normal de distribuire. Acest proces de admitere în liceu va fi finalizat înainte de a fi demarată evaluarea națională.

* Se consideră promovați la bacalaureat elevii care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: au susținut proba de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi străine, au susținut proba scrisă de evaluare a competențelor la discipline cuprinse în trunchiul comun și au susținut și au obținut cel puțin nivelul independent la ambele probe, adică nota 6. Au susținut proba scrisă la limba maternă și au obținut cel puțin nota 6, iar proba scrisă facultativă, specifică domeniului sau profilului și specializării, nu va condiționa promovarea examenului de bacalaureat.

* În sistemul public de învățământ preuniversitar vor apărea noi structuri:

Autoritatea Națională pentru Inspecție Școlară și Asigurarea Calității, Centrul Național de Formare și Dezvoltare a Carierei Didactice, Comisia Națională pentru Inspecție școlară, Centrul Național de Formare și Dezvoltare a Carierei Didactice,Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, Institutul de Științele Educației,Unitatea Executivă (pentru prima oară la nivelul Ministerului Educației, dedicată învățământului preuniversitar), Centrul Național de Excelență, Centrul Național pentru educație incluzivă ș.a.

Autoritatea Națională de Inspecție și Asigurarea Calității va avea rolul de a veghea la respectarea acestor prevederi legale, prin Comisia Națională pentru inspecție școlară din care vor face parte cadre didactice cu probitate morală și profesională și cu experiență de în inspecție școlară de cel puțin 10 ani.

Potrivit ministrului Sorin Cîmpeanu, în septembrie 2023 această reformă trebuie resimțită în fiecare școală. În opinia sa, legile, în ansamblu, “nu realizează o cosmetizare a sistemului de educație, ci sunt cu adevărat o reformă”.

Legile vor putea să intre în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial.

ILEANA SANDU

Lasă un comentariu