Una din cinci mașini rulate din România au kilometrajul modificat, iar mai bine de jumătate dintre acestea au fost avariate, reiese dintr-o analiză întocmită de o platformă care furnizează rapoarte despre istoricul auto.
Astfel, conform raportului “Indexul de Transparență a pieței auto” realizat de carVertical, România ocupă locul 20 din cele 23 de țări în topul țărilor cu cele mai puțin transparente piețe de mașini rulate din Europa. “Una din cinci mașini rulate are kilometrajul dat înapoi, iar valoarea medie ștearsă de pe odometru este de aproximativ 50.000 de kilometri (48.090 km). Aceasta înseamnă că un cumpărător nu doar că poate plăti în exces pentru un vehicul, dar pe baza înregistrărilor false poate avea probleme și cu planificarea reviziilor”, se menționează în document.
De asemenea, mai mult de două treimi din parcul auto de mașini rulate sunt din import (67,19%), iar peste jumătate dintre autovehicule sunt avariate (57,03%). Majoritatea țărilor care oferă mai puțină transparență au o medie scăzută a valorii daunelor și România nu face excepție, ocupând locul 4 în clasament, cu 2.938 de euro.
Pe de altă parte, România se prezintă ceva mai bine la vârsta parcului auto second-hand, cu o vechime de 9,19 ani, și se clasează pe locul 9 din 23 în clasamentul piețelor auto europene analizate.
Potrivit sursei citate, cea mai puțin transparentă piață a mașinilor second-hand se află în Letonia, cu un scor al indicelui de transparență de minus 142,7 puncte și unde aproximativ un sfert (23,6% %) dintre autovehicule au kilometrajul dat înapoi, iar valoarea medie este de aproape 47.500 km. Clasamentul continuă cu Ucraina (-141,9 puncte), Lituania (-108,4 puncte) și România (-100,8 puncte).
“Cumpărarea unei mașini second-hand din Letonia, Lituania, Ucraina sau România este riscantă, având în vedere că sunt piețe cu cele mai mari importuri auto. Aici se află cele mai multe autovehicule fraudate prin derularea odometrului sau ascunderea daunelor. O pondere considerabil mai mare a importurilor de mașini second-hand este unul dintre motivele-cheie pentru care țările din Est sunt mult mai afectate de fraudă. Importurile cresc în mod direct procentajul de mașini cu kilometrajul dat înapoi, iar urmărirea unor astfel de infracțiuni necesită mult efort, în special atunci când vine vorba despre tranzacții internaționale”, susține Matas Buzelis, șef de Comunicare la carVertical.
Datele carVertical relevă faptul că piața mașinilor second-hand din Vestul Europei se bucură de mai multă transparență decât cea din Europa de Est.
În acest context, pe primul loc se află Marea Britanie, cu cel mai mare indice al transparenței, de 126 de puncte, urmată de Germania - cu un scor de 96,8, Italia (90,8) și Franța (79,9).
Pe zona Europei Centrale, Croația, Cehia, Ungaria și Slovacia sunt clasate la mijlocul Indexului de Transparență a pieței auto și, deși nu au un scor ridicat în ceea ce privește derularea odometrului, au un volum mai mare al importurilor de mașini second-hand și un procent la fel de mare al mașinilor avariate.
“Dacă în Croația, procentul de vehicule cu kilometrajul dat înapoi este unul dintre cele mai scăzute (10,3%), această țară are un procent semnificativ de mașini importate (69,3%), iar 56,4% dintre vehicule sunt avariate. Urmează Slovacia, cu 58,5% mașini importate, și Ungaria (52,6%). În Cehia, jumătate dintre mașinile la mâna a doua sunt importate din străinătate. 51,6% dintre acestea sunt avariate, iar 11,4% au kilometrajul dat înapoi”, conform raportului de specialitate.
Indexul de Transparență a pieței auto a fost realizat pe un eșantion de 23 de țări din Europa și SUA, pe o perioadă de 12 luni.
Cercetarea se bazează pe date din rapoartele reale ale mașinilor cumpărate de către clienții carVertical și a avut la bază șase mari criterii: procentajul mașinilor cu kilometrajul dat înapoi; valoarea medie a kilometrilor șterși de pe odometru; procentajul mașinilor avariate; media valorii daunelor; procentajul de mașini second-hand importate; vârsta medie a mașinilor verificate. (Agerpres)