Românii nu își pierd optimismul nici în noul an!

Distribuie pe:

Conform celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, anul ce tocmai s-a încheiat a fost cel mai satisfăcător pentru cei mai mulți dintre români (54%) în comparație cu 2020 (24%) și 2021 (22%), ani puternic marcați de restricțiile cauzate de pandemie.

Din total, 48% dintre respondenți se declară optimiști cu privire la 2023, în timp ce doar 15% se declară pesimiști.

Tinerii, cei mai încrezători

Din sondaj reiese că nivelul de optimism descrește odată cu înaintarea în vârstă, tinerii între 18 și 24 de ani (76%) fiind cei mai optimiști, iar persoanele de peste 55 de ani (18%), cele mai puțin optimiste pentru 2023.

În ceea ce privește așteptările românilor de la noul an, aceștia sunt cei mai optimiști cu privire la îmbunătățirea situației financiare personale (58%) comparativ cu anul 2022 (43%).

La polul opus, nivelul de pesimism atinge cele mai mari valori pentru cei care iau în calcul parcursul țării din acest an. Îmbunătățirea situației economice a țării și diminuarea nivelului de corupție sunt percepute ca obiective greu sau chiar imposibil de realizat de către 46%, respectiv 67% dintre respondenți.

În contextul socio-politic actual, se remarcă faptul că românii sunt în general în expectativă, doar 3 din 10 fiind de părere că în 2023, situația de conflict din Ucraina se va ameliora (finaliza) sau că problema Schengen se va rezolva.

Speranțe personale

Legat de speranțele din sfera personală și de familie, 15% dintre români intenționează să se căsătorească sau să se logodească în 2023, într-o măsură semnificativ mai mare cei cu vârstele cuprinse între 25 - 35 de ani (26%), în timp ce 33% nu au astfel de planuri, în special tinerii între 18 și 24 de ani (70%). 11% dintre respondenți intenționează să aibă un copil în noul an, într-o măsură semnificativ mai mare cei cu vârste între 25 și 44 de ani (18%).

Un sfert dintre români declară că intenționează să își schimbe domiciliul, fie în altă locuință din aceeași localitate (12%), în altă localitate din țară (8%) sau în străinătate (4%).

De asemenea, locuitorii din mediul rural sunt mai statornici, 82% declarând că nu vor să se mute în 2023, în comparație cu 74% în cazul locuitorilor din mediul urban.

În ceea ce privește sfera profesională, 23% dintre români vor să își schimbe locul de muncă în 2023, îndeosebi tinerii între 18 și 34 de ani (32%), iar 50% să își păstreze actualul loc de muncă, valori semnificativ mai mari fiind înregistrate în cazul celor între 35 și 55 de ani (59%).

Relațiile cu familia, cele mai apreciate

Raportându-se la nivelul de satisfacție cu diferitele aspecte din viața de zi cu zi, românii sunt cel mai mulțumiți de relațiile interpersonale pe care le au cu familia (73%), cu persoanele apropiate (67%) sau de relațiile sentimentale (62%).

Așa cum era de așteptat, tinerii cu vârste cuprinse între 18 și24 de ani sunt mulțumiți într-o mai mare măsură de sănătatea lor (73%) comparativ cu total eșantion (56%), în timp ce vârstnicii de peste 55 de ani (70%) sunt mai mulțumiți de timpul lor liber (comparativ cu 54% din total eșantion).

Cele mai mici scoruri de satisfacție au fost legate de locul de muncă (48%) și de situația financiară prezentă (37%), locuitorii din mediul rural fiind multumiți într-o mai mică măsură, în cazul acestora înregistrându-se scoruri de 42%, respectiv 28%.

Planuri pentru noul an

În general, când se gândesc la topul dorințelor pentru noul an, cei mai mulți dintre români vor

să călătorească mai mult (32%), să petreacă mai mult timp cu familia (30%) sau să mănânce mai sănătos (29%).

În cazul persoanelor de peste 55 de ani, adoptarea unei alimentații mai sănătoase (42%) și a unui stil de viață mai sustenabil (15%) sunt semnificativ mai importante decât pentru total eșantion (29%, respectiv 9%). Tot aceștia își doresc într-o mai mare măsură decât ceilalți să acorde mai mult timp pasiunilor lor (24% față de 16% total eșantion).

Românii își mai doresc mai mult timp liber (18%), într-o măsură semnificativ mai mare locuitorii din mediul urban comparativ cu cei din mediul rural (20% față de 11%) și cei cu vârste cuprinse între 45 și 55 ani (27%).

Și aspectul fizic este luat în considerare, 22% declarând că își doresc să slăbească în noul an, mai multă atenție subiectului acordând femeile (25% față de18% bărbații).

*

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfășurat online în perioada 28 decembrie 2022 -1 ianuarie 2023, pe un eșantion reprezentantiv de 1.005 persoane, cu vârsta de peste 18 ani, utilizatori de internet, din mediul urban și rural. (L.P.)

Lucreția Pop

Lasă un comentariu