Probleme arzătoare din agricultură ce necesită soluționare urgentă

Distribuie pe:

Alianța pentru Agricultură și Cooperare a dat publicității, ieri, o scrisoare deschisă adresată ministrului agriculturii, Florin - Ionuț Barbu, prin care îi solicită acestuia intervenția în mai multe direcții în vederea rezolvării problemelor pe care le au fermierii români. În cele de mai jos redăm principalele solicitări ale fermierilor din această scrisoare.

Stimate Domnule Ministru, în numele Membrilor reprezentanți prin Alianța pentru Agricultură și Cooperare formată din Federația Națională PRO AGRO, Liga Asociațiilor Producătorilor Agricoli din România - LAPAR, Uniunea de Ramură Națională a Cooperativelor din Sectorul Vegetal - UNCSV și Asociația Forța Fermierilor - AFF, în urma unei largi consultări cu Membrii organizațiilor noastre, revenim la dumneavoastră pentru a prezenta, pe scurt, problemele sectorului agricol pentru a căror soluționare, producătorii români fac apel la implicarea Dumneavoastră. În cadrul acestei adrese vă expunem, pe scurt, chestiunile arzătoare, solicitându-vă organizarea unor întâlniri sectoriale pentru aprofundarea problemelor cu care se confruntă fermierii și cooperativele agricole din România.

SITUAȚIA PREȚURILOR = UN DEZASTRU

Deși producțiile agricole pentru culturile de toamnă se anunță aproape normale, în cele mai multe părți ale țării, prețurile mici la care se comercializează recolta 2023 nu acoperă costurile investițiilor făcute. Față de anul trecut, prețurile pe piața națională sunt cu 50%, chiar 100% mai mici, în timp ce cheltuielile pentru înființarea culturilor s-au dublat. Vă rugăm să analizați, împreună cu echipa din cadrul MADR, crearea unui mecanism de compensare a pierderilor suferite de fermierii români în acest an agricol, ce se apropie de final cu rezultate financiare dezastruoase.

În condițiile în care costurile producătorului agricol român au crescut în medie cu 70% față de prețurile de dinainte de începerea războiului din Ucraina, fermierii sunt forțați să vândă într-o piață nereglementată, cu prețuri mai mici ca cele din 2021. Pentru anul de recoltă 2023, cheltuielile pe ha pentru o tehnologie medie la principalele culturi sunt cuprinse între 5.000-6.500 lei/ha. Veniturile medii estimate la ora actuală sunt:

Grâu 4.000 kg/ha x 0,75lei/kg= 3.000 lei/ha;

Porumb 6.000 kg/ha x 0,75 lei/kg = 4.500 lei/ha;

Floarea soarelui 2000 kg/ha x1,5 lei/kg = 3.000 lei/ha;

Rapiță 1.500 kg/ha x 1,7lei/kg = 2.550 lei/ha.

CORECTAREA FORMULEI DE CALCUL PENTRU DESPĂGUBIRILE DE SECETĂ

Am luat act de anunțul public pe care l-ați făcut în legătură cu implicarea Dumneavoastră pentru corectarea formulei de calculare a despăgubirilor de secetă la culturile de primăvară de anul trecut. Actuala formă de calculare aplică de două ori procentul de calamitate, ceea ce sfidează orice logică de calculare a compensațiilor și chiar bunul simț. De asemenea, solicităm ca sumele alocate despăgubirilor să revină la cuantumul promis fermierilor, de minim 1.000 de lei pe hectar pentru culturile calamitate integral.

PORTUL CONSTANȚA ESTE BLOCAT!

În plină campanie de recoltare, accesul cerealelor românești în portul Constanța nu este posibil pentru producția românească. Astfel, atragem atenția că, la acest moment, în portul Constanța este o prioritizare a produselor agricole din Ucraina în detrimentul celor din România și o degringoladă greu de imaginat. Fără o intervenție urgentă, blocajul din portul Constanța va fi total.

PIAȚA ROMÂNEASCĂ - INUNDATĂ DE CEREALELE DIN UCRAINA

Deși, în teorie, importurile de cereale de proveniență ucraineană sunt interzise, în realitate, în țara noastră continuă să intre cantități uriașe. Noua practică este de a se aduce marfa din Ucraina în Republica Moldova, iar de acolo, aceasta pleacă către Portul Constanța ca marfă de proveniență din Moldova doar în documente.

Subliniem în acest context că toate camioanele supraîncărcate care vin din Ucraina ne distrug infrastructura. Numărul camioanelor încărcate cu produse primare procesate a crescut și sunt necesare contingente pentru toate statele membre pentru a ține situația sub control și pentru a nu duce la distrugerea industriilor din țările din Europa de Est. Infrastructura din țările limitrofe este incapabilă să facă față acestui aflux masiv de produse agricole provenite din Ucraina, deoarece abia dacă poate asigura nevoile propriilor țări. Faptul că intră în țară camioane cu supratonaj (umplute la ras) nu poate fi imputat nimănui decât autorităților române. Considerăm că prin faptul că negați acest lucru de fapt, asigurați suportul fermierilor ucraineni și nu al celor români, care respectă legile românești și europene. Este impetuos necesar să solicitați controale ISCTR la fiecare punct vamal și în port, obligativitatea ca marfa să intre cântărită în țară, încadrându-se în tonajul maxim permis de lege, respectiv maximum 25 tone pe camion, fără nicio depășire, trebuie să se aplice pentru toate originile. Dacă nu se iau măsuri, va exista un blocaj total în campania care a început.

FINANȚAREA FERMIERILOR

Una dintre cele mai mari probleme ale fermierilor noștri este, la acest moment, blocarea accesului la finanțare pe termen scurt, mediu și lung. Deși, în teorie, există credite pentru finanțarea sectorului agricol, acestea sunt greu accesibile și nu acoperă nevoile producătorilor. Fermierii români nu au acces la credite pe termen lung, cu dobândă mică, așa cum au colegii din alte state membre UE. Mai mult, nici măcar programul “De 3 ori subvenția”, în forma actuală, nu asigură finanțarea tuturor producătorilor.

PRELUNGIREA TERMENULUI DE FINALIZARE PENTRU PROIECTELE DIN FONDURI EUROPENE

Beneficiarii de fonduri nerambursabile prin Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 au fost afectați de efectele care au cauzat în final dificultăți sub aspectul unor întârzieri în obținerea autorizațiilor și acordurilor emise de autorități, întârzieri la livrarea echipamentelor, întârzieri cauzate de neparticiparea la licitații a nici unei entități a cauzat blocaje urmare a COVID-19, crizei energetice, crizei carburanților, războiului, realizarea activităților de execuție a lucrărilor de construcție și/sau recepționării echipamentelor achiziționate prin proiecte și au dus involuntar la prelungirea termenelor de execuție a proiectelor. Totodată, un alt factor a fost deficitul brusc de lichidități sau chiar cu indisponibilitatea lichidităților, creșterea costurilor operaționale pentru activitățile curente pe contextul majorării prețului la utilități și la ceilalți factori de producție, creșterea cheltuielilor investiționale la nivelul proiectelor implementate (s-a impus ajustarea contractelor de lucrări/furnizare, aceste majorări fiind suportate integral de către beneficiarii proiectelor).

ACTUALIZAREA INVENTARELOR ANIF

Investițiile în sisteme de irigat sunt vitale și avem încrederea că experiența Dumneavoastră la conducerea Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare (ANIF) va consolida și menține în linie dreaptă programul de reabilitare a sistemelor de irigații. Solicitarea noastră, a fermierilor, este de a fi demarată o acțiune de actualizare a inventarelor ANIF la nivel național, un demers care va face posibilă o evaluare corectă și conformă cu realitatea inventarului ce este predat organizațiilor de udători, un inventar care acum este evaluat la milioane de lei, dar care, în realitate, de multe ori, ar trebui casat pentru că nu mai este funcțional.

TERENURILE FERTILE SUNT TRANSFORMATE ÎN PARCURI FOTOVOLTAICE

Legea nr. 254/2022 pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, privind amplasarea de surse de energie verde pe terenurile extravilane, pășuni, teren arabil, vii și livezi, a stârnit foarte multe reacții de nemulțumire din partea fermierilor. Este normal și corect să nu fie permisă amplasarea investițiilor în energie regenerabilă pe terenurile clasele I și II de fertilitate (nici măcar atunci când se falsifică cartări și se fac declasificări) și mai ales în amenajările de irigații.

COMPLETAREA INVESTALIM

Salutăm adoptarea programului INVESTALIM pe care îl considerăm un pas important pentru dezvoltarea segmentului de procesare din România. Eforturi susținute trebuie făcute în direcția creșterii procesării autohtone a producției agricole în interiorul României, iar formele asociative cu rol economic pot avea o contribuție marcantă, prin asigurarea corelării între capacitatea de producție locală/regională cu capacitatea de procesare/consum.

PREȚ DE REFERINȚĂ PENTRU LITRUL DE LAPTE

Crescătorii de vaci de lapte se confruntă cu o volatilitate a prețurilor, fără a exista un preț de referință la nivel național pentru valorificarea către procesare. Acest aspect nu doar că nedreptățește producătorul român - care nu are nicio predictibilitate a business-ului, dar face și imposibilă elaborarea unor politici agricole sustenabile pentru acest sector. Considerăm, astfel, că operaționalizarea Observatorului laptelui, împreună cu introducerea unui preț de referință pentru litru de lapte, pot oferi un cadrul legal corect pentru activitatea fermelor de vaci din România.

REGÂNDIREA PROGRAMULUI TOMATA

Situația actuală, în care legumicultori din Matca, județul Galați, își comercializează producția de roșii la numai 50 de bani pe kilogram, arată că este nevoie de o regândire a programului Tomata. Sprijinul oferit fermierilor nu trebuie să denatureze piața, ci, dimpotrivă, să asigure accesul românilor la legume sănătoase, proaspete, tot timpul anului, la un preț corect în raport cu investiția și munca producătorului român. Susținem eficientizarea programului de ajutor de minimis pentru cultura de legume cultivate în spații protejate și considerăm că o consultare largă cu producătorii va oferi soluțiile ce se impun pentru ca acest sprijin să răspundă nevoilor fermierilor, dar și ale pieței.

SPRIJINIREA SECTORULUI DE PROCESARE A CĂRNII DE OVINE

La acest moment, România ocupă al doilea loc în UE, după Spania, în privința numărului de ovine. Cele mai multe capete de animale nu sunt însă sacrificate intern, ci sunt valorificate în viu, la export. Este nevoie ca sectorul zootehnic ovin să fie sprijinit pentru a investi în unități de abatorizare și de procesare a cărnii, astfel încât ponderea exporturilor în viu să fie echilibrată de cea a exporturilor de carne în carcasă, un produs apreciat pe piața europeană.

MODIFICĂRI NECESARE ÎN ORDINUL SUBVENȚIILOR

O serie de modificări se impun Ordinului nr. 80/2023 cu privire la condițiile de eligibilitate a fermierilor care beneficiază de plăți directe prin APIA. Aceste reglementări trebuie făcute urgent întrucât pun în pericol plata subvențiilor pentru un număr semnificativ de fermieri care, deși fac agricultură, nu pot beneficia de aceste plăți pe suprafață:

Cu considerație, în numele tuturor membrilor și organizațiilor membre ale celor 4 organizații:

PRO AGRO - Ionel ARION, LAPAR - Nicolae VASILE, UNCSV - Mircea BĂLUȚĂ, AFF - Vlad MACOVEI

Lasă un comentariu