Ne-am interesat pentru dumneavoastră - Declararea și înregistrarea nașterii

Distribuie pe:

Conform datelor oferite de Direcția Generală de Evidență a Persoanelor Mureș, declararea și înregistrarea nașterii se face în termen de: 30 de zile de la data nașterii, pentru copilul născut viu; 3 zile de la data nașterii, pentru copilul născut mort (în acest caz, se întocmește numai actul de naștere, iar, la cerere, se eliberează certificat de naștere cu mențiunea “copil născut mort”); 24 de ore de la data decesului, pentru copilul născut viu, care a decedat înăuntrul termenului de 30 de zile; 30 de zile de la data găsirii, pentru copilul găsit; 30 de zile de la data întocmirii Procesului-verbal de constatare a părăsirii, pentru copilul părăsit de mamă în unități sanitare.

Când declarația de naștere a fost făcută după expirarea termenelor amintite anterior, dar nu mai târziu de un an de la naștere, întocmirea actului de naștere se face la cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea primarului unității administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul, în termen de până la 30 de zile de la data solicitării.

Dacă declarația de naștere a fost făcută după trecerea unui an de la data nașterii, întocmirea actului de naștere se face la cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea primarului unității administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul, cu avizul conform al serviciului public comunitar județean de evidență a persoanelor. În acest caz, înregistrarea nașterii se realizează în termen de 90 de zile de la data solicitării. Conform prevederilor Legii nr.119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare, constituie contravenție la regimul actelor de stare civilă nedeclararea nașterii în condițiile și în termenele prevăzute de lege. În cuprinsul aceluiași act

normativ se menționează și că nașterea poate fi declarată de oricare dintre părinți, medicul sau persoanele care au fost de față la naștere, asistentul social sau, după caz, personalul cu atribuții de asistență socială din unitatea sanitară în care a avut loc nașterea, orice persoană care a luat cunoștință despre nașterea copilului. Declaranții se adresează Serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau la Primăria unității administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul.

Documente necesare

Pentru înregistrarea actului de naștere e nevoie de certificatul medical constatator al nașterii; actul de identitate al mamei și/sau al declarantului, dacă nașterea nu este declarată de mamă; certificatul de căsătorie/sentința de divorț definitivă a părinților copilului, în original, după caz; declarație scrisă și semnată de ambii părinți cu privire la numele pe care îl va dobândi copilul, în situația în care aceștia poartă nume de familie diferite; declarație de recunoaștere, pentru copilul născut din afara căsătoriei, dată în fața ofițerului de stare civilă care înregistrează nașterea, din care să rezulte, după caz, și încuviințarea purtării numelui de familie pe care îl dobândește copilul, cu consimțământul mamei. Recunoașterea se poate face și în fața notarului public, dacă părintele care face recunoașterea se află în localitatea de domiciliu care diferă de locul înregistrării nașterii; declarație cu privire la domiciliul copilului, în cazul în care părinții au domicilii diferite; declarație cu privire la naționalitatea copilului și a părinților.

Ulterior întocmirii actului de naștere se procedează la eliberarea certificatului de naștere corespunzător, a precizat Codruța SAVA, director general la Direcția Generală de Evidență a Persoanelor Mureș.

B.V.B.

Lasă un comentariu