Teatrul Ariel - trupa română, 60 de ani de existență

Distribuie pe:

Ieri, la sediul Teatrului Ariel din Târgu Mureș, din strada Poligrafiei, a avut loc o conferință de presă încărcată de emoție având în vedere faptul că trupa română a celebrat 60 de ani de existență. La conferința de presă care s-a desfășurat în sala de spectacole au fost prezenți foști și actuali angajați ai teatrului, actori, regizori, scenografi și muncitori din atelierele teatrului atât de la secția română cât și de la cea maghiară. După încheierea conferinței de presă, împreună, au urcat pe scenă unde au celebrat acest moment aniversar.

Trupa română - 60 de ani, trupa maghiară 75 de ani

Managerul Teatrului Ariel, regizorul Gavril Cadariu le-a adresat celor prezenți mulțumiri pentru activitatea desfășurată în cadrul teatrului. “Vreau să mulțumesc tuturor colegilor care sunt aici. Asta înseamnă trupa română care împlinește 60 de ani, trupa maghiară, care debutează săptămâna viitoare, cu stagiunea numărul 75. Deci sărbătorim 60 de ani de existență a trupei române, 75 de ani de existență a trupei maghiare, 75 de ani de când a fost înființat teatrul, în general”, a spus acesta.

Cadariu a prezentat, pe scurt, premiera piesei de debut a noii stagiuni care are loc astăzi de la ora 16.30, “Mieunături urbane”, un spectacol de Ana-Gabriela Cadariu, regia: Olga Macrinici, scenografie Iszlai Erika, muzică: Zeno Apostolache Kiss. “Mieunături urbane” este un o colecție de instantanee atent selectate de Ana Gabriela Cadariu, cu oameni și animale din zilele noastre, care trăiesc într-un oraș ca al nostru, pe o stradă exact ca a noastră, într-o casă întocmai ca a noastră, care învață să conviețuiască împreună și se confruntă cu tot felul de provocări. Acest spectacol vine cu o premieră și anume, interpretarea lui în limbaj mimico gestual. Regizorul piesei, Olga Macrinici, a explicat în cadrul conferinței de presă introducerea, în premieră, a acestui tip de limbaj într-un spectacol artistic: “Acest spectacol este interpretat în limbajul semnelor. Avem o colaborare cu Asociația Surzilor - filiala Mureș și este o premieră pentru mine personal dar și pentru teatru. Am ținut foarte mult să avem acest element în spectacol pentru că ne dorim să integrăm toate tipurile de spectatori. A fost o provocare pentru mine din punct de vedere artistic pentru a integra acest tip de limbaj în spectacol”, a spus regizorul piesei “Mieunături urbane”.

9 iunie 1963, prima piesă în limba română a teatrului

În data de 9 iunie 1963, la ora 20 a avut loc premiera primei piese a trupei române, “Punguța cu doi bani” de Ion Creangă (Adaptare: Viorica Filipoiu; Muzica: Borbely Zoltan; Scenografia: Ambrus Imre; Regia Antal Pal). Au urmat spectacole precum “Capra cu trei iezi”, “Prietenii Mihaelei”, “Tigrul purpuriu”, “Cartea cu Apolodor”, “Vrăjitorul din Oz”, “Scufița roșie” etc. Într-o broșură tipărită cu ocazia aniversării a 60 de ani de existență a Teatrului Ariel se precizează că “Scufița roșie” a fost cel mai longeviv spectacol al secției. Cu premiera în 1969, în regia Mariei Mierluț, spectacolul s-a jucat până în 2017, când regizorul Gavril Cadariu a montat o versiune modernă a spectacolului. Cu vechea Scufiță roșie au fost jucate peste 1.200 de spectacole”

Piesele Teatrului Ariel s-au bucurat de apreciere câștigând numeroase premii la festivaluri din țară și străinătate

Teatrul Ariel din Târgu Mureș a câștigat, de-a lungul existenței sale, numeroase premii la diferite festivaluri din țară și străinătate.

“Șase mici pinguini”, realizat în colaborare, de ambele secții, în regia lui Antal Pal a fost premiat, în 1972, cu “Delfinul de argint” la Festivalul Internațional de Teatru de Păpuși din Varna, Bulgaria.

În 1977 secția română a teatrului a câștigat premiul I la Festivalul Național Cântarea României cu spectacolul “Pui de om”, de Victor Eftimiu, în regia Mariei Mierluț.

Prima versiune a “Punguței cu doi bani”, prima piesă jucată de secția română a teatrului, în 1963 s-a jucat până în 1987 când a avut loc premierea piesei cu același titlu, de data aceasta în regia Mariei Mierluț. Acest spectacol a fost distins cu Premiul UNIMA la Festivalul Internațional de la Békéscsaba din Ungaria, în 1990. În urma acestei recunoașteri internaționale Teatrul Ariel a fost invitat, în 1991, la Festivalul Mondial al Teatrelor de Păpuși de la Charleville-Mézieres din Franța.

“Dragostea celor trei portocale”, în regia Georgetei Lozincă a fost premiat la Festivalul Internațional al teatrului de animație ImPuls (București, 2012) cu Premiul pentru calitatea spectacolului în toate componentele sale: regie, scenografie și interpretare.

Spectacolul “Prințesa Turandot” a obținut Premiul pentru promovarea muzicii clasice prin intermediul teatrului de animație și premiul pentru scenografie la Festivalul Internațional al teatrului de animație, București 2015.

Andreea Ajtai a primit Premiul pentru relația actor - public, în spectacolul “Alice în țara minunilor”, (regia Olga Lozincă) la Festivalul Internațional al Teatrelor de Păpuși și Marionete Puck, Cluj Napoca 2017. Cu același spectacol, în 2017, la Festivalul Internațional de Animație “Sub bagheta lui Merlin” din Timișoara, Alice Bratu a câștigat premiul pentru interpretare feminină în rol secundar, Iepurele.

Specatocul “Crăiasa zăpezii” (regia Georgeta Lozincă) a obținut Premiul pentru poetică expresiei vizuale la Festivalul Internațional al Teatrului Contemporan de Animație ImPuls, București 2016, iar Iuliu Pop Andrieș a primit Premiul pentru interpretare, în rolul Kay, la Festivalul Internațional al Teatrelor de Păpuși și Marionete “Puck”, Cluj Napoca, 2016.

Spectacolul Mica sirenă (regia Oana Leahu) a obținut premiul publicului la Festivalul Internațional de animație, Galați, 2019.

În 1999 a început experimentul underground

În 1999 a fost inițiat un nou program al teatrului Ariel: underground Ariel. Un program și un spațiu cu statut declarat de teatru experimental, fondat de Teatrul Ariel împreună cu Fundația Dramafest, inițiatorii programului fiind Alina Nelega și Gavril Cadariu, noul director al teatrului. Ca spațiu de joc s-a folosit, în primul rând, un spațiu neconvențional, extrem de ofertant - pivnița teatrului. În aceste condiții s-au apropiat de underground Ariel regizori ca Radu Afrim, Aleksander Ivanovski, Tudor Chirilă, Ovidiu Caiță, Radu Nica, dar și unii care nu avuseseră până atunci un parcurs regizoral, Alina Nelega - dramaturg, Horațiu Mihaiu - arhitect și mai apoi scenograf, Gigi Căciuleanu - coregraf.

Toți au găsit în underground Ariel un spațiu propice de exprimare teatrală. Apoi s-au alăturat actorii ai Teatrului Național din Târgu Mureș: Monica Ristea, Elena Purea, Nicu Mihoc, Roxana Marian, Mihaela Mihai, Marius Turdeanu etc.

În noiembrie 2001, teatrul a participat cu patru reprezentații ale acestui program, la secțiunea independentă a Festivalului Național de Teatru I.L. Caragiale. De asemenea, în parteneriat cu teatru The ACT și Teatrul LUNI din București, underground a organizat un eveniment teatral numit undergreenact, un festival unic de producții independente și experimentale.

Foștii și actualii angajați ai secției române

Actorii care au fost angajați la înființarea Secției Române: Cătălina Miclea, Elena Cosma, Aneta Dobrin, Silviu Pop, Francisc Kõváry, Alexandru Perghe. Lor li s-au alăturat pe parcursul anilor: Rodica Albanezu, Dizmatsek, Rodica Tănase, Petru Simeon, Maria Mierluț, Dorina Pop (Lupu), Tudora Dinuț, Dromihete Ghiman, Eugenia Ciotlăuș, Mariana Paraschiv (Ivașcu), Mariana Rusu (Iordache), Rudolf Moca, Alexandrina Moldovan, Mioara Topor, Marius Răcășan, Andi Brânduș, Iuliu Pop Andrieș, Georgeta Potcoavă (Lozincă), Valentin Lozincă-Mandric, Cornel Iordache, Viorel Meraru, Cristina Ungureanu, Andreea Ajtai, Alice Bratu, Cristi Bratu, Emilia Banciu, Claudiu Banciu.

Regizori angajați: Antal Pál, Mihai Raicu, Maria Mierluț, Horațiu Mihaiu, Gavril Cadariu, Oana Leahu.

Scenografi angajați: Ambrus Imre, Haller Jozsef, Garda Aladár.

Regizori tehnici: Simeon Mărcuș, Ioan Bucur, Liviu Bălcescu, Ștefan Jitianu.

Tehnicieni la scenă: Moldovan Pamfil, Nanu Nicolae, Tatár Lászlo, Nicolae Răchită, Szép Attila, Alexandru Cipoan, Iuliu Truția, Moldovan Gheorghe, Simon Levente, Simon Karoly, Szer Tibor.

Trupa română a evoluat, începând din 1963 în sediul de pe strada Poștei (sediu deschis în anul 1951) până în 2012, de când s-a mutat în clădirea fostei Case de Cultură Evreiești din Târgu Mureș, strada Poligrafiei numărul 4.

Pe această cale transmitem întregului colectiv al Teatrului Ariel din Târgu Mureș “La mulți ani”, multă putere de muncă și să ne încânte, în continuare, cu spectacolele lor deosebite! (D.B.)

Dragoș Bardoși

Lasă un comentariu