O șansă pentru Secția română a școlii din Corunca după trei decenii de boicot al UDMR

Distribuie pe:

În ziua de 18 octombrie 2023, consilierii locali Chesa Daniel, Mașca Aurel și Moldovan Raul s-au întâlnit cu întreaga conducere a Inspectoratului Județean Școlar Mureș. Scopul întâlnirii a fost de a se discuta despre situația precară a învățământului în limba română din Corunca. Situație care persistă de peste 30 de ani.

Au fost abordate mai multe aspecte, printre care lipsa unei secții române la creșă, absența totală a claselor gimnaziale române la școală, precum și existența unei clase simultane 0-1-2-3-4 secția română, în care învățătoarea, aflată în pragul pensionării, dă dovadă de nepăsare și lipsă de implicare. Această clasă este de mulți ani folosită ca sperietoare pentru copiii români care vor să se înscrie în ciclul primar. Orice nou înscris ar ajunge în această clasă specifică epocii Ion Creangă.

Am subliniat faptul că principalul responsabil pentru această situație este doamna director Dósa Ibolya, care timp de mulți ani a refuzat înființarea claselor școlare și a grupelor preșcolare la secția română. Din cauza lipsei de profesionalism a conducerii școlii suferă și copiii maghiari. Copiii din clasa a VIII-a obțin rezultate slabe la testele naționale la limba română, clasând școala din Corunca pe locul 197 din 200 de școli mureșene.

Un jurist din cadrul ISJ a constatat că prevederea din contractul de comodat semnat de Primărie, care interzice existența limbii române la creșă, este ilegală și a propus eliminarea imediată a acestui paragraf discriminatoriu din document. Deși doamna directoare Dósa a invocat mereu lipsa înscrierilor ca motiv pentru această situație, trebuie să clarificăm că, pentru a avea înscrieri, este nevoie în primul rând de clase, nu invers, pentru că copii există.

Este de datoria directorilor de școli să se folosească de intuiție, promovare și statistici pentru a propune rețeaua școlară. Doamna Dósa, în schimb, a făcut tot posibilul să țină departe de școală copiii români, în urma dorinței primarului, acesta din urmă având un interes personal în faptul că 25% dintre locuitori au domiciliul forțat în oraș, din cauza problemelor cu înscrierea copiilor în școli. Sunt astfel lipsiți de posibilitatea de a vota în comună, unde sunt stabiliți de facto, un alt primar care să-i ia locul. Se folosesc de copii pentru a rămâne la putere. Revoltător.

În timpul ședinței, am solicitat demisia doamnei director Dósa Ibolya, care a demonstrat de-a lungul carierei incompetență, lipsă de transparență și promovarea segregării. Doamna inspector general școlar Dărăban Paula-Maria ne-a promis că ne va ajuta cu câteva soluții legale:

- Înființarea unei grupe în cadrul creșei parohiale pentru secția română.

- Înființarea unei grupe cu program normal în grădiniță, pe lângă grupa existentă cu program prelungit.

- Înființarea unei clase zero la Școala noastră.

- Înființarea unei clase a I-a la Școala noastră.

- Înființarea unei clase a V-a la Școala noastră. Toate acestea în secția română.

Este important să găsim învățătoare competente, și ar fi bine ca părinții din zonă să ne ajute în acest sens, mai ales pentru clasele nou înființate. Doamna Negură se va pensiona în curând, așa că avem nevoie de învățătoare pregătite în locul ei.

Primarul nu trebuie să intervină dacă nu dorește. În locul lui, câțiva consilieri locali pot iniția un proiect de școlarizare, în care să prezinte realitatea școlară din comună, datele recensământului din 2021 și să le transmită într-o cerere către Inspectorat și Școala Gimnazială. Aceste instituții au obligația să înființeze clasele propuse, cu un număr minim de 8-10 locuri pentru fiecare clasă. Programa va fi inclusă în rețeaua școlară și va fi supusă votului în cadrul consiliului local.

Prin aceste măsuri, anul viitor vor fi îndeplinite condițiile necesare pentru înființarea tuturor claselor, precum și pentru ocuparea unui post de director adjunct pentru un cadru didactic român.

Dacă primarul și directoarea Dósa Ibolya nu vor boicota acest proiect, vom reuși să rezolvăm problema lipsei claselor în școală.

La ședință au participat: Dărăban Paula-Maria, inspector școlar general, Niță Fănică, inspector școlar general adjunct, Antal Levente-Mihály, inspector școlar general adjunct, Davidov Daria, consilier juridic, Macarie Ioan, inspector școlar pentru management, Rânja Rodica, consilier rețea școlară / plan de școlarizare, Gros Maria-Ramona, inspector școlar pentru educație timpurie, limba română, Kovács Júlia, inspector școlar pentru educație timpurie, limba maghiară.

Am rămas plăcut impresionat de deschiderea și interesul manifestate de toți cei prezenți față de problemele semnalate și doresc să mulțumesc pentru prezentarea soluțiilor legale care pot fi aplicate în această situație.

Deoarece încheierea unui proces verbal nu a avut loc în timpul acestei întâlniri, așteptăm să ni se comunice în scris concluziile discuțiilor referitoare la aspectele legate de școală, grădiniță, creșă și măsurile ce urmează a fi implementate, precum și un calendar al acestor acțiuni.

Menționez că doamna Dósa Ibolya, în calitate de directoare a Școlii Gimnaziale Corunca, cu toate că a fost invitată de ISJ la ședință, a refuzat să participe.

Consilier local

Chesa Daniel

Lasă un comentariu