“Educația este cheia care îți va deschide lumea, este un pașaport spre libertate” (Oprah Winfrei)

Distribuie pe:

Interlocutor: prof. Ioana Maria Bucur - director al Școlii Gimnaziale Alexandru Ioan Cuza” din municipiul Târgu Mureș

Școala Gimnazială “Alexandru Ioan Cuza” ființează încă din anul 1925, cu denumirea de Școala primară de stat nr. 6, devenită, în anul 1963, Școala elementară nr.8. În proximitatea vechii clădiri a școlii de pe strada Bărăganului, s-a construit o nouă clădire, care și-a deschis porțile în anul 1995. Începând cu data de 1 septembrie 2005, școala a purtat numele de Gimnaziul ,,Alexandru Ioan Cuza” până în anul 2013, iar de atunci, poartă actuala denumire. Din anul 2022, postul de director al gimnaziului a fost ocupat prin concurs de prof. Ioana Maria Bucur, în vârstă de 37 de ani.

- Doamnă director, pentru cititorii noștri, dacă ar fi să vă prezentați pe scurt, de unde ați începe?

- Sunt profesor de Religie Ortodoxă, absolventă a Facultății de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității “1 Decembrie 1918”, Alba Iulia, mamă a două fete minunate și soție. Nu mă pot lăuda cu o vechime foarte mare în învățământ, însă din cei 14 ani la catedră, 5 i-am bifat ca și director. Înainte de a ocupa postul de director la Școala Gimnazială “Alexandru Ioan Cuza”, în perioada 2017-2021 am fost director la Școala Gimnazială “Sfântul Petru” din Sânpetru de Câmpie, unde mi-am și început cariera ca și dascăl în 2009.

- Care sunt principalele proiecte pe care doriți să le desfășurați sau cele aflate în curs de desfășurare în cadrul instituției școlare pe care o conduceți, în anul școlar 2023-2024?

- Sunt proiectele din cadrul școlii și se axează pe activități culturale și științifice. O parte din aceste proiecte sunt aprobate de Ministerul Educației, mai concret sunt inițiate pentru dezvoltarea și încurajarea creativității celor din cadrul școlii.

Avem în derulare proiecte de colaborare cu organizația Salvați copiii, iar din acest an școlar avem o colaborare cu Fundația Buckner, unde desfășurăm activități la Școala Primară nr. 19 (Beșa) în vederea reducerii abandonului școlar.

Profesor Ioana Maria BUCUR

- Câți elevi și angajați are Școala Gimnazială Alexandru Ioan Cuza”?

- Școala noastră are, în acest moment, 107 angajați și un număr de 1.318 elevi, din care o mare parte sunt preșcolari, aici fiind inclusă și grădinița. Statistica demografică, într-o analiză recentă, ne arată că numărul de elevi va fi în continuă creștere, dat fiind faptul că acest cartier este în expansiune urbanistică și locativă.

- Ținând cont de ritmul dinamic al procesului educativ din acest moment, ce competențe profesionale ar trebui să aibă un cadru didactic în pregătirea copiilor și elevilor?

- Având în vedere că trăim într-o lume a noului și a schimbărilor, școala trebuie să promoveze incluziunea, valorile și practicile societății democratice, misiunea ei fiind de a orienta tânăra generație spre împlinirea în viața privată și publică. Cadrele didactice ar trebui, evident, să aibă anumite competențe profesionale, întrucât profesia didactică, ca în orice activitate, ține de competență. Este, dacă vreți, condiția ce asigură performanță și eficiență în procesul educațional. Cadrele didactice trebuie să fie deschise la nou și să țină pasul cu actualitatea, deoarece competențele digitale sunt cele care primează în rândul noii generații.

- După părerea dumneavoastră, doamnă director, de ce este importantă și necesară educația civică și religioasă în programa școlară?

- Educația civică în școala românească este importantă pentru formarea viitorilor cetățeni de mâine. Desigur, pot spune folosind o sintagmă ,,educăm azi pentru societatea de mâine”. Fiind profesor de religie mă voi axa pe importanța educației religioase, ei bine, și educația religioasă contribuie, din plin, la formarea individului, având în vedere cele două componente de bază ale omului: sufletul și trupul. Vremurile de acum și de altădată au arătat în diferite situații că, pentru a deveni la un anumit standard de existență socială și evoluție umană, este nevoie de credință, pentru că “a fi sau, mai degrabă, a deveni om înseamnă a deveni religios”, spunea Mircea Eliade. Educația religioasă ca disciplină de studiu trece, odată cu reforma educației, de la didactica tradițională la didactica modernă. La nivelul ariei curriculare “Om și Societate” prin intermediul disciplinelor: Istoria Românilor, Religie, Educație Civică, micul școlar află modele exemplare de comportament în spiritul valorilor morale care s-au impus în societate de-a lungul timpului.

- Care ar fi mesajul pe care l-ați transmite părinților, colegilor și copiilor pentru a avea încredere în continuare în Școala Gimnazială Alexandru Ioan Cuza?

- În primul rând vreau să reafirm faptul că școala în care ne desfășurăm activitatea este un mediu sigur. Părinților și copiilor le transmit, cu toată încrederea, că avem cadre didactice bine pregătite, iar dotările școlii se îmbunătățesc considerabil în fiecare an. Colegilor le mulțumesc pentru profesionalismul lor, de implicarea și dedicarea totală de care dau dovadă zi de zi în procesul educațional.

Ioan IACOB

Foto sus: Clasa pregătitoare C - învățător Monica Maier

Lasă un comentariu