Ecuador: Comoara genetică a Insulelor Galapagos, păstrată într-o biobancă

Comoara genetică a Insulelor Galapagos (Ecuador), care conține informații despre biodiversitatea sa fascinantă, este în siguranță într-o biobancă în care sunt stocate mii de mostre de ADN din întregul arhipelag. Insulele sunt considerate un laborator natural în care Charles Darwin și-a dezvoltat teoria evoluției speciilor în secolul al XIX-lea.

În congelatoarele fixate la minus 80 de grade Celsius, în cadrul Centrului de Știință Galapagos (GSC), se concentrează o parte din bogăția genetică a așa-numitelor “Insule fermecate”, de la cele mai mari forme de viață și până la cele microscopice.

“Orice probă pe care o luăm este o resursă extrem de valoroasă”, a declarat pentru EFE cercetătoarea Diana Pazmino, directoarea biobăncii GSC, care este administrată de Universitatea Sfântul Francisc din Quito (USFQ) și Universitatea Carolina de Nord (UNC) din Chapel Hill (Statele Unite). “Ceea ce alții văd ca un lichid într-un tub simplu, pentru noi este aur, pentru că, pe termen lung, acest lucru ne poate ajuta să răspundem la multe întrebări”, spune Pazmino.

Banca se mărește odată cu mostrele colectate de cele 60 de proiecte de cercetare derulate la GSC, situată pe insula San Cristobal, cea mai estică a arhipelagului, la aproximativ o mie de kilometri de coasta continentală a Ecuadorului și declarată patrimoniu natural al umanității de către UNESCO în 1978.

Cele mai apreciate mostre sunt cele ale speciilor aflate în stare critică de dispariție sau din locuri greu accesibile, cum ar fi insulele vestice sau adâncurile oceanului. Este cazul cormoranului de Galapagos sau al pinguinului de Galapagos, care se găsesc în zone foarte restrânse cu acces dificil, sau al rechinului-ciocan, o specie extrem de amenințată din care s-au recoltat de-a lungul anilor mai multe mostre, care vor servi la analiza modelelor evolutive.

Un alt proiect-cheie pentru banca genetică este axat pe studierea vieții microbiene din arhipelag pentru a descoperi o parte din evoluția speciei pe care Darwin nu a putut-o observa la vremea lui.

Catalogată drept “Arca lui Noe a biodiversității Ecuadorului”, această inițiativă va integra o rețea de șapte biobănci distribuite pe întreg teritoriul ecuadorian pentru a conserva nu numai biodiversitatea Insulelor Galapagos, ci și a coastei, a Anzilor Cordilieri și a pădurii tropicale amazoniene. (Agerpres)

Olanda: Guvernul îndeamnă femeile să lucreze mai mult

Guvernul olandez a lansat o campanie pentru a îndemna femeile cu vârste între 30 și 60 de ani să lucreze mai multe ore pe săptămână, deoarece Olanda are cel mai mare număr de lucrători cu fracțiune de normă din Europa - o medie de 26 de ore pe săptămână - și multe sectoare în care predomină angajații femei se confruntă cu lipsa de personal.

Este o campanie ciudată într-o lume în care datele vorbesc despre numărul mare de ore neremunerate pe care femeile le lucrează, în profesia lor sau la domiciliu, însă, în Regatul Țărilor de Jos, a cincea economie ca mărime din Uniunea Europeană (UE), o treime dintre femeile adulte nu sunt autosuficiente din punct de vedere economic și câștigă în medie cu 36% mai puțin decât bărbații, scrie EFE.

Sectoare precum sănătatea și educația se confruntă cu o lipsă mare de personal, pe o piață în care numărul locurilor de muncă neocupate este mai mare decât cel al populației șomere în căutarea unui loc de muncă. În același timp, numărul de locuri în creșe nu este suficient, iar îngrijirea copiilor continuă să cadă în mare parte în seama femeilor, care aleg să renunțe la carieră sau să lucreze cu jumătate de normă, ceea ce înseamnă că ele câștigă și cotizează la sistemul de pensii mai puțin decât bărbații.

În acest context, deputata liberală Judith Tielen a cerut guvernului această campanie pentru a îndemna femeile să se gândească la cariera lor și la independența financiară, “Cel mai important este ca femeile să devină conștiente de diferențele lor de venit față de bărbații, în cariera lor profesională și în calculul pensiilor. Nici nu m-aș limita la cele cu vârste cuprinse între 30 și 60 de ani, deoarece pentru multe femei acest lucru începe imediat după absolvire”, a declarat Tielen presei.

Bărbații pensionari din Olanda primesc o pensie medie de 34.000 de euro pe an, iar femeile de aproape 20.000 de euro, cu peste 40% mai puțin, ceea ce face ca această diferență de gen să fie cea mai mare din UE, potrivit grupului de experți în pensii Netspar. (Agerpres)