Investiția în organizații

Distribuie pe:

În contextul discuțiilor aprinse despre noile tehnologii și modele de afaceri, pierdem adesea din vedere cele mai importante componente: organizația și oamenii. În ultimii zece ani am trecut prin foarte multe schimbări. Însă, cumva, paradigma celor două componente a rămas neschimbată. Astăzi vom vorbi despre organizații.

În primul rând, ce sunt companiile și care este rolul lor? Răspunsul majoritar este: să producă profit și să câștige un loc fruntaș în economie. Și până la un punct a fost un răspuns benefic societății. Însă, astăzi, paradigma de care avem nevoie pentru un viitor mai bun este diferită. Companiile sunt comunități de competențe și abilități care colaborează și inovează pentru a rezolva probleme cu care societatea se confruntă.

Care este diferența dintre cele două paradigme? Pe scurt: impactul. Profitabilitatea și competitivitatea rămân părți obligatorii din formulă, dar nu sunt scopul afacerii. Altfel spus, benefice societății sunt organizațiile care au o misiune importantă, consumul lor de resurse aduce realmente plus-valoare în societate, angajații lor sunt motivați de obiective care le dau sens și valoare în viața lor personală, iar clienții lor își cheltuiesc banii pe produse și servicii care le îmbunătățesc viața.

Altfel spus, profitul și competitivitatea sunt efecte ale unei afaceri sănătoase. Oamenii nu mai sunt mânați de frică, șefi duri și neîncredere, ci de motivația intrisecă a unei activități valoroase în slujba unor obiective valoroase. În loc să creăm grupuri de mercenari care își apără doar interesul propriu, construim comunități unite care colaborează pe bază de încredere, valori comune și viziunea împărtășită a unui viitor mai bun.

De exemplu, o companie produce și vinde un produs. Mai schimbă ambalajul, culoarea sau formula de livrare. Însă, per total, face același lucru dintotdeauna. Fiecare își execută rolul pentru a livra stocuri și a le vinde ceva mai bine decât o face concurența. Întregul sistem de promovare și bonusare a oamenilor se bazează pe rezultatele financiare.

Prin urmare, mai schimbă furnizorii sau formula pentru reducerea costurilor. Mai automatizează niște procese sau proceduri pentru reducerea costurilor. Mai face o campanie publicitară ca să câștige un nou segment de piață. Mai face o donație pentru a strânge simpatie față de brand. Dar, până la urmă, întreaga energie a oamenilor se consumă în a vinde mai mult și mai bine ca ceilalți.

O altă companie privește cu atenție consumatorii-țintă și își propune să facă viața lor mai bună. Cine sunt ei, cum arată viața lor, cu ce probleme se confruntă? Consumatorii sunt ocupați, obosiți, constrânși unui buget limitat. Sunt nemulțumiți pentru că produsul obișnuit nu rezolvă toate probleme, uneori chiar creează unele noi. Însă n-au timp pentru altceva.

Această companie NU este construită în jurul vânzării produsului x, ci în jurul misiunii asumate de a rezolva o problemă importantă. Prin urmare, mixul de competențe și abilități pe care îl atrage este diferit. Întregul sistem de promovare și bonusare este legat de îndeplinirea misiunii. Dinamica dintre departamente este diferită pentru că nu se mai luptă fiecare pentru cifrele care îi pot aduce beneficii individuale, ci pentru îndeplinirea misiunii.

Bineînțeles, acoperirea costurilor, marja de profit și competitivitatea sunt obligatorii. Nicio companie nu poate supraviețui fără ele. Însă scopul pentru care lucrează întreaga organizație este diferit, acestea fiind doar unele dintre detaliile care trebuie rezolvate în ecuația mai largă a obiectivelor de atins.

Această orientare către misiune este și o sursă incredibil de puternică pentru inspirație de noi produse sau noi moduri de a face afaceri. Oamenii nu merg la muncă doar pentru un salariu, ceea ce invariabil duce la o minimă-rezistență generalizată. Ci ei își petrec fiecare zi încercând să facă viața altor oameni mai bună. Și o astfel de motivație nu poate fi obținută prin recompense financiare.

Misiunea oferă claritate și oportunități în egală măsură pentru prezentul și viitorul organizației. Performanța, anduranța și longevitatea afacerilor sunt hrănite de motivația oamenilor de a da tot ce au mai bun în fiecare zi.

Adrian Vascu

Lasă un comentariu