Răspunzând unei întrebări formulate de către deputatul Dan Tănasă, având ca obiect “Centura ocolitoare a municipiului Târgu Mureș”, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a precizat, prin adresa nr. 3783/12 04 2024, că “în prezent, pentru finalizarea procedurii de reaprobare a indicatorilor tehnico-economici și a actualizării documentației tehnice, trebuie obținut avizul MAPN, acesta fiind ultimul aviz solicitat prin Certificatul de Urbanism emis de Consiliul Județean Mureș ( ) Pentru suprafețele de teren care, în urma actualizării documentației tehnice, necesită a fi expropriate, menționăm că demersurile pentru aprobarea unei hotărâri a Guvernului privind procedura de expropriere vor fi demarate după aprobarea hotărârii Guvernului pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici”.
În ce privește finalizarea centurii (care se tot finalizează de prin 2014, ba chiar a fost “inaugurată” prin “implementarea” unui cap de pod, de către dl Ponta), ministrul afirmă că “ținând cont de etapele ce urmează a fi parcurse până la începerea efectivă a lucrărilor, precum și de timpul de execuție, estimăm că termenul realist pentru darea în funcțiune a obiectivului va fi prima jumătate a anului 2027”.
La o lună de la această estimare, miercuri, 8 mai, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (cnadnr.ro/ro/comunicare/com) a dat publicității următorul comunicat, intitulat “Construcția Variantei de ocolire Târgu Mureș - FAZA 2”:
“COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE S.A., în calitate de Solicitant, a elaborat și depus în data de 08.05.2024 Cererea de Finanțare pentru proiectul “Construcția Variantei de ocolire Târgu Mureș - FAZA 2” în vederea acordării finanțării nerambursabile alocate prin Programul Transport, în cadrul RSO3.1 - Dezvoltarea unei rețele TEN-T, rezilientă la schimbările climatice, inteligente, sigure, durabile și intermodale Prioritate: P2. (...)
Obiectivul general al proiectului constă în devierea traficului de tranzit în afara municipiului Târgu Mureș, știindu-se că, în prezent, traficul de tranzit are și un caracter regional/ internațional. Devierea traficului pe varianta de ocolire va avea ca impact socio-economic fluidizarea traficului din zonă, reducerea poluării aerului și a poluării fonice, degajarea arterelor principale radiale pe direcțiile Sfântu Gheorghe - Sighișoara - Târgu Mureș și Brașov - Sighișoara - Târgu Mureș și reducerea în mod considerabil a riscului de accidente, contribuind în acest fel la îmbunătățirea calității vieții locuitorilor din zona de incidență a proiectului.
Obiectivul specific al proiectului este: construirea a 11,463 km de drum nou, 5 poduri, 2 pasaje, 1 viaduct, 2 intersecții rutiere de tip giratoriu și 2 parcări.
Valoarea totală a proiectului este de 308.418.986,30 lei și va fi finanțat prin Programul Transport astfel: contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională - 103.673.221,84 lei, contribuția proprie - 155.509.832,77 lei, diferența până la valoarea totală a proiectului reprezentând cheltuieli neeligibile.
Durata proiectului: 98 de luni”.
... Înțelegem, deci, că, o să ne dăm cu mașina pe centură ori în 2027, ori peste 98 de luni.
Ileana Sandu