OAMENI DE SEAMĂ- HENRI COANDĂ - 135 DE ANI DE LA NAȘTERE -

Distribuie pe:

Henri Coandă, inginer, fizician și academician reprezentat de spiritul inovator al motorului cu reacție și a “Efectului Coandă”, rămâne una din personalitățile tehnice de cea mai mare valoare a secolului XX, un pion al aviației.

Henri Coandă a urmat primele clase, ca elev al Școlii “Petrache Poenaru” din București și apoi Liceul “Sf. Sava”. Încă din copilărie, petrecută la Pelișor, Coandă era fascinat de miracolul vântului. Tatăl său, general Constantin Coandă, fost profesor de matematică la școala națională de poduri și șosele din București, își îndruma fiul spre o carieră militară, astfel că, din 1899 urmează Liceul Militar din Iași, pe care-l termină în 1903. Urmează apoi, la București, studiile la Școala de Ofițeri de artilerie, geniu și marină, de unde este detașat la un regiment de câmp din Germania. În anul 1904, Henri Coandă este trimis la Universitatea Tehnică din Berlin (Technische Hochschule), unde, pasionat fiind de tehnica aviației, construiește, în 1906, un avion - rachetă. Se întoarce apoi în țară, unde este încadrat la Regimentul 2 de artilerie. Spirit inventiv și inovator, se înscrie la școala superioară de aeronautică și construcție din Paris, pe care o absolvă ca șef de promoție, în anul 1910. În anul 1910, a construit un avion numit Coandă - 1910, fiind prezentat la salonul internațional de invenții și aeronautică, Paris 1910. Între anii 1911-1914, Henri Coandă a lucrat ca director la Uzinele de Aviație, Bristol (Anglia), ca apoi, în 1916, la Paris, să construiască un avion de recunoaștere, foarte apreciat în epocă. În anul 1934, obține brevetul de invenție pentru ceea ce numim azi “Efectul Coandă”, care este un procedeu - dispozitiv ce constă în devierea unui jet fluid, de-a lungul unui perete convex, ceea ce l-a ajutat apoi la cercetări aplicate privind hipersustentația aerodinelor, precum și realizarea unor atenuatoare de sunet. A mai abordat și alte domenii științifice, precum cel al construcțiilor, artistice, ecologice, medicale.

Henri Coandă s-a reîntors definitiv în țară, în 1969, devenind director al Institutului de creație științifică și tehnică (INCREST). În anul 1970, a devenit membru al Academiei Române.

Henri Coandă se stinge din viață pe 25 noiembrie 1972, la București. În semn de cinstire, Aeroportul Internațional Henri Coandă îi poartă numele. La fel, Școala Postliceală din Târgu-Mureș, în semn de prețuire, Primăria și Consiliul din Plopșor, unde Coandă își petrecea vacanțele, la bunici, au expus un avion, prototip IAR, unde savantul și-a adus contribuția lui.

Un avion IAR 93, considerat primul avion cu reacție de vânătoare românesc, este expus la Arsenal Park din Orăștie.

Lasă un comentariu