"SIMBOLURILE NATIONALE ROMANESTI SUB STAPANIRE UNGUREASCA„

Plecand de la un exceptional articol � "Romanii, ungurii si
Ardealul�, al prof. univ. dr. Nicolae Edroiu, publicat in "Formula
As� (14-21 februarie 2013), prin care directorul Institutului de Istorie
"George Baritiu� din Cluj-Napoca, presedintele Biroului Zonal de
Heraldica al Academiei Romane, profesorul Edroiu raspundea unor
acuzatii ale unor lideri maghiari, care-i acuza de "nationalism� pe
romani, pe guvernanti, pe membri ai societatii civile si pe jurnalistii
unei parti din mass-media, istoricul dr. Gelu Neamtu, referindu-se la
arborarea steagurilor straine prin judetele Harghita si Covasna, la
sfidarea Statului Roman, la dublele standarde pe care minoritatea
maghiara le vrea mereu, aduce cateva repere semnificative ale unui
trecut sumbru, pagini "din istoriografia maghiara, maestra in
falsificarea istoriei�.

Ducand mai departe rationamentul profesorului univ. dr. Nicolae
Edroiu, privind "paiul� din ochiul nostru, al romanilor, si "barna� din
ochiul maghiar, dr. Gelu Neamtu se refera la modul in care statul maghiar
a tratat "simbolurile romanesti (steag si imn), cand era stapan in
Transilvania anexata peste vointa poporului roman�. Culorile albastru
si alb, de la 1848, nascute in Muntii Apuseni, "au produs un soc puternic
stapanitorilor care nu puteau admite ca �slugile�, iobagii sa aiba si ei
un steag�. Steagul nu putea fi decat cel al stapanilor. "Asa ceva nu se
poate!�, si-au zis stapanii vremelnici, suparati pe "steagul strain�. Si
incepe o mare ancheta, se dezlantuiau presiuni si
persecutii, deoarece, spuneau ei in dieta, "aceste
culori, pana la urma, vestesc revolta deschisa a
romanilor�. Panglicile albastre cu alb, purtate la palarii
de invatatorii si elevii scolilor ortodoxe si grecocatolice,
"produceau ingrijorare, deoarece (�)
intareau identitatea etnica a romanilor� majoritari,
care si astfel opuneau "un semn distinctiv al lor
agresiunii culorilor stapanilor feudali� (�) care "ii
tratau cu aroganta si dispret�, cu acea mentalitate
de stapan.

In momentul in care printre culorile romanesti apare
"si rosul si auriul�, "ca un trasnet� vine si ordinul lui
Kossuth, de la 1848: "Folosirea altor culori si flamuri
nationale decat cele maghiare (pe teritoriul Ungariei)
constituie un atentat la integritatea statului si se va
pedepsi cu toata rigoarea legii, oricine va calca pe
viitor aceasta dispozitiune�.

In acea vreme, aproape peste tot in Transilvania
deja se canta "Desteapta-te, romane!�, "imn atat de
dusmanit al revolutionarilor romani, incat, la executiile
in masa, ordonate de "tribunalele de sange�, cum
s-a intamplat si la Uioara, "cand juzii Kem�ny Istv�n,
Pog�ny Gyuri, Pog�ny K�roly si amandoi Miska au
condamnat 300 de romani la moarte si i-au impuscat,
numai intr-o singura zi 150, la fiecare impuscatura
ungurii strigau catre romani: cantati, ma, �Desteaptate,
romane�!�. Sa te mai miri, oare, ca in intoleranta si
in refuzul asumarii istoriei, antiromanii maghiari nici
azi, in secolul 21 si in mileniul trei, nu suporta Imnul de
Stat al Romaniei?

De aici inainte, prin aplicarea unui spirit intolerant
maghiar, romanii asista la evolutia steagului Ungariei,
arborat, la 20 martie 1848, pe "casa comitatului si a
orasului Cluj, apoi si pe cea a guvernatorului�, "ca
simbol al punctului 12 al Programului de la Pesta, din
15 martie 1848, care prevedea uniunea Transilvaniei
la Ungaria�. Adica, mai altfel spus, simbolul "anexarii
facute peste vointa poporului roman�. Incepeau
presiunile. Incepeau amenintarile. "Vai alora care vor
cugeta numa� a nu partini unirea (�) si nu vor ridica
pretutindeni tricolorul ungar� � li se spunea romanilor
din zona Turzii. Culorile steagului ungar � rosu, alb,
verde � dominau pretutindeni. Scriind despre
"intensificarea terorii, dupa adunarea de la Lutita, deci
dupa 15 octombrie 1848�, istoricul Alexandru Papiu
Ilarian consemna: "Nimeni nu mai era in securitate
care nu purta culorile maghiare�, deoarece la Lutita
s-a hotarat "sa nu se crute nimeni care nu poarta
culorile maghiare si nu recunoaste guvernul maghiar;
starpirea tuturor impotrivitorilor�. Impotriva acestor
culori, "simbol al uniunii fortate a Transilvaniei la
Ungaria, al tradarii si vanzarii ei�, si-au varsat sangele
"40.000 de romani nevinovati�, la 1848-1849!
De la instaurarea dualismului austro-ungar pana la
1918, mai ales dupa 1897, si reactivarea legii XXI din
1848, incepe "o adevarata cruciada impotriva culorilor
rosu, galben si albastru, precum si a imnului
"Desteapta-te, romane!�. O sinteza, o selectie a
evenimentelor, redate de dr. Gelu Neamtu, sunt
edificatoare. La 10 februarie 1900, 24 de flacai din
Saliste au fost condamnati la 12 zile de inchisoare
pentru ca au purtat braie tricolore. La 28 mai 1902, trei
elevi din clasa a VIII-a au fost dati pe mana
judecatoriei, deoarece au purtat, la butoniera,
stegulete tricolore, iar la Balint (Comitatul CarasSeverin), jandarmii i-au arestat pe credinciosii iesiti in
intampinarea protopopului care venea sa sfinteasca
biserica noua, pentru ca acei calareti aveau stegulete
tricolore. In "goana lor nebuna dupa tricolor�,
jandarmii "au intrat in biserica, inarmati si cu palariile
pe cap, pe usa imparateasca, chiar si in altar, scotocind
si rasturnand totul�. In anii 1903, 1904, 1906, 1907, 1908,
la Sfantu Nicolae Mare (Comitatul Torontal), la
Lapuisnic (Comitatul Hunedoara), preoti, invatatori,
calugari, o fetita Marta Colibas, copii, femei, flacai si
batrani sunt osanditi cu inchisoare si amendati pentru
"agitatie�, pentru tricolor purtat la butoniere, pentru
lumanare dusa la biserica cu bentita rosu-galbenaalbastra,
pentru braie si tricolor la camasi, pentru
panglici in par, la palarie, pentru ca in cusatura
hainelor era steagul romanesc. La Talna, in anul 1910,
a avut loc un adevarat macel, iar "doi flacai au fost
ucisi pentru ca purtau tricolor�. Nici macar caii nu
aveau voie sa poarte panglici tricolore, iar pentru
"purtarea unui steag strain�, in anii 1910, 1911, la
Orastie, Lupsa, Blaj, Olpret, Hodac, Ocna Sibiului,
Savadisla, Marcovat, Campeni, Lugoj, Moneasa, Aiud,
Manarade, jandarmii smulg pana si baierele de la
traiste, bat si aresteaza, sfarteca haine si naframi,
fac perchezitii, dau amenzi, pentru ca romanii poarta
Tricolor si nu vorbesc ungureste! In anul 1915, peste
50 de preoti romani au fost condamnati la moarte
pentru "tradare de patrie�.

Abia dupa 1918, steagul tricolor, ca izbanda
romaneasca, in urma unirii de la Alba-Iulia, flutura,
dupa atatea suferinte, pe meleagurile Transilvaniei.
In perioada august 1940 � octombrie 1944, pe timpul
Diktatului de la Viena, in urma "pasilor marunti ai
revizionismului si tradarilor cozilor de topor�, "tricolorul
romanesc va fi intr-o suferinta, si inca intr-una si mai
crunta, decat inainte de 1918�. La 26 octombrie 1940,
"sase fruntasi romani de la Aghires au fost purtati pe
uliti, cu tricolorul romanesc tintuit in cuie pe spatele
gol, insangerat�. Un roman din Morlaca "a fost obligat
sa manance un steag romanesc�. Iar versurile acelui
"cantec patriotic� � "Clujul unguresc�, rasunau
sfidator si arogant atunci: "Intotdeauna ai fost
unguresc, frumos si bogat Cluj./Oricum ti-ar fi botezat
pietele si strazile,/Cei care le cautau ungureste le
gaseau/Casele ti-au fost pavoazate cu alte culori,/
Ochii nostri, insa, vedeau doar rosu, alb si verde//�//
Pietrele toate, insa, vorbeau numai ungureste�. Iar
cand, la 10 aprilie 1946, "o delegatie maghiara, in frunte
cu primul ministru Nagy Ferencz, s-a dus la Stalin sa
ceara Transilvania, i-a declarat acestuia, fariseic, �cat
de mult apreciaza ungurii politica Uniunii Sovietice si
meritele tovarasului Stalin� si ca �Ungaria nu
urmareste niciun fel de scopuri nationaliste si
sovine��. Duplicitatea, ca si azi, i-a calauzit pe
politicienii unguri! Obisnuiti mereu, o spuneau, si Titu
Maiorescu, si dr. Petru Groza, sa vada doar "paiul�
din ochiul celuilalt, ei refuzau sa vada "barna� din
ochiul propriu.

Azi, cand destructurarea Romaniei este "in plin
avant�, cand, pe zi ce trece, se creeaza noi falii intre
romani, cand "satuii de Romania� lui Sabin Gherman
si cozile de topor il fac "criminal� pe Avram Iancu,
cand nulitati la patrat il ataca pe Eminescu, activitatile
"iredentiste si revizioniste (�) nu mai sunt urmarite
si, cu atat mai putin, pedepsite�. Insa, pe timpul puterii
lor s-a vazut de ce erau in stare stapanitorii! Sa te mai
miri, oare, ca, la 6 iunie 2004, partidul etnic, UDMR,
"unic in Europa�, pentru campania electorala "a tiparit
50.000 de fluturasi cu numele unguresti a 105 strazi
din Cluj�, exact ca in cantecul "Clujul unguresc�, mai
sus amintit? Sa te mai miri ca nemernicii, repudiate
cozi de topor, steagul nostru Tricolor il numesc carpa,
iar eleva Sabina-Elena-i facuta "proasta mica� si
"xenofoba�, in revista "22�, deoarece a indraznit sa
poarte acea bentita tricolora? Injurata, jignita, umilita,
amenintata cu moartea, a fost si ea, exact ca si romanii
amintiti mai sus, inainte de 1918! Tuturor acestora in
finalul articolului "Simbolurile nationale romanesti sub
stapanire ungureasca�, dr. Gelu Neamtu le aminteste,
reproducand poezia lui St. O. Iosif, "Cantecul
steagului�, care, din pacate, nu mai figureaza in
manualele scolare din Romania: "Steag, ce mai
pastrezi in cute/Urma gloriei trecute,/Astazi poti
desfasura/Flamura oriunde-ti place,/Zid de sabii iti vom
face/Toti, si te vom apara!//Vino, sfant simbol, si dune,/
Cum ne-ai dus si-n vremi strabune,/Sub Stefan si
sub Mihai,/Umple caile de larma,/Praf si zanganit de
arma,/Ropot si nechez de cai!/Sune goarna, urle
tunul!/Cu iubire toti ca unul/Dupa tine vom zbura!/La
izbanda sau la moarte,/Cum va fi ursit de soarte,/
Inainte, Mars!Ura!�.

P.S. Am redat acest rezumat al excelentului articol
"Simbolurile nationale romanesti sub stapanire
ungureasca�, aparut in numarul 17 din "Vitralii � Lumini
si umbre�, revista a veteranilor din Serviciile Romane
de Informatii, editata de Asociatia Cadrelor Militare
in Rezerva si in Retragere din Serviciul Roman de
Informatii (director: col.(r) Filip Teodorescu), din adanc
respect si drag pentru intelectualul si patriotul roman,
istoricul clujean dr. Gelu Neamtu, luptator pe baricada
adevarului si a interesului national!

Lasă un comentariu