Revista Capital ne informeaza
ca: "Aici sunt banii dumneavoastra!,
iar drumurile sunt
deplorabile, cu toate ca romanii
platesc anual peste un miliard
de lei pentru rovienieta. Alte
doua miliarde de lei sunt alocate
de la buget pentru a avea drumuri
de calitate, insa rezultatele
lasa de dorit: suntem pe ultimul
loc in Europa la capitolul
autostrazi.� Mai mult, noi "avem
drumuri nationale de pamant in
secolul al XXI-lea, intr-un stat
membru al UE.�
Licitatiile si inceperea lucrarilor
la noile tronsoane de autostrazi
se amana cu lunile si anii din lipsa
banilor, dar si a contestatiilor. Celelalte
categorii de drumuri publice
sunt intr-o stare avansata de degradare.
Insa taxa de drumuri (rovinieta)
creste continuu, numai in acest an
s-a majorat cu 66%. Rezultatul: "mai
mult de jumatate din drumurile
publice sunt de pamant, pietruite
sau cu imbracaminti usoare. Nici
drumurile modernizate nu ajung la
standardele europene. Avem
drumuri nationale pe care nu s-au
mai facut lucrari de modernizare de
peste 30 de ani. Abia acum se face
un inventar in urma caruia vor fi
stabilite prioritatile. Necesarul se
ridica la 4 miliarde de euro.� O
buna parte din acesti bani vor fi
luati din buzunarul proprietarilor
de autovehicule. Insa, daca se va
continua cu ritmul actual de
alocari de fonduri, din ultimii
ani, perioada necesara modernizarii
drumurilor nationale va
ajunge la 63 de ani, cu toate ca
60% dintre ele au durata de
serviciu expirata.
Daca se va continua ca pana
acum, ritmul de acordare a banilor
si daca mai intai se vor incheia controalele
si apoi se vor cauta posibilitatile de unde
se va face rost de fonduri, nici peste 100
de ani nu se va termina cu modernizarea
drumurilor nationale, sa nu mai vorbim de
cele judetene si comunale.
Printre cauzele care incetinesc la
nesfarsit infaptuirea promisiunilor facute
in campania electorala privind finalizarea
lucrarilor de modernizare a drumurilor si
constructia de autostrazi (s-au cheltuit
miliarde de euro pentru circa 100 de km)
sunt contractele "secrete� incheiate doar
in favoarea executantilor. In multe cazuri,
contractele de executie au fost si mai sunt
oferite de guverne unor firme straine
(exemplu Bechtel) si interne fara licitatie
(in mod secret), iar cele obtinute prin
licitatie sunt castigate de cine trebuie. De
aici, numeroasele contestatii care se
solutioneaza dupa ani in justitie. Insa, nu
in putine cazuri, datorita clauzelor secrete
din contracte, care sunt numai in favoarea
executantului, acesta castiga in instanta,
iar statul roman este obligat sa plateasca
sute de milioane sau miliarde de euro, cu
toate ca lucrarile prevazute nu s-au
executat deloc sau numai partial. De ce?
Pentru ca negociatorii din partea statului
iau spaga de la firmele contractante in
schimbul clauzelor care le permit sa faca
ce vor si totusi sa-si incaseze sumele
stabilite in contract.
Daca lucrurile vor continua in acest fel,
in vecii vecilor nu se vor termina de modernizat
drumurile nationale, sa nu mai vorbim
de cele judetene si comunale, precum si
constructia de autostrazi, subiect de propaganda
fara fond in campaniile electorale.
Aceasta practica este mostenita si
preluata de la un guvern la altul, iar banii
putini alocati la fondul de investitii ajung in
buzunarele firmelor executante si in cele ale
beneficiarului (contractantul lucrarii), ca
spaga in schimbul licitatiilor castigate de
cine ofera bacsisul mai mare. La fel se
petrec lucrurile si in cazurile firmelor care
au obtinut lucrarea direct, cu clauze secrete,
numai in favoarea acestora si in
dezavantajul statului roman, indiferent cati
kilometri realizeaza din ceea ce se prevede
in contract.
P.S. Ministerul Finantelor este preocupat
sa mareasca nivelul accizei la carburanti,
la nivelul celei din statele Uniunii
Europene dezvoltate, astfel ca litrul de
benzina va creste la circa 2 euro, masura
care va determina marirea preturilor la tot
ceea ce se transporta, nicidecum la
sporirea fondurilor pentru modernizarea
drumurilor publice.