CĂTANĂ STELIAN DORU, CONSILIER LOCAL UAT REGHIN: “DESCOPĂR, ÎN CONSILIUL LOCAL, «PATRIOȚI LOCALI» CU JUMĂTATE DE NORMĂ CARE DOAR SIMULEAZĂ CĂ SUNT ÎN SLUJBA CETĂȚENILOR”

Distribuie pe:

- Principiul subsidiarității, respectiv atribuirea unui anumit grad de independență unei autorități subordonate față de o autoritate superioară, în special independența unei autorități locale față de puterea centrală, pare să stea tot mai mult în atenția tinerilor politicieni. Ca și consilier local al UAT Reghin, cum vedeți dumneavoastră această tendință?

- Descentralizarea este sistemul care are la bază recunoașterea interesului local, distinct de cel național, localitățile dispunând de structuri organizatorice, funcționale și un aparat propriu, afectat interesului local. Actuala Lege cadru a descentralizării din România nr. 195/2006 din 22/05/2006, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 453 din 25/05/2006 definește foarte clar în art. 2 lit. l), ca fiind transferul de competență administrativă și financiară de la nivelul administrației publice centrale la nivelul administrației publice locale sau către sectorul privat.

Este interesant de semnalat faptul că, în punctul său de vedere, referitor la revizuirea Constituției României, Comisia de la Veneția a tratat deosebirea dintre deconcentrare și descentralizare, afirmând că prima depinde de existența unor unități teritoriale în care statul este prezent prin serviciile sale, în timp ce cea de-a doua se referă la existența unor unități teritoriale ale căror organisme sunt alese și exercită anumite puteri în nume propriu. Principiile în baza cărora se desfășoară procesul de descentralizare au fost reglementate prin art. 3 din Legea nr. 195/2006 a descentralizării, care a abrogat vechea lege-cadru privind descentralizarea nr. 339/2004.

Personal, aș fi de acord cu independența unei autorități locale față de puterea centrală dacă am putea implementa în România sistemul de descentralizare din Confederația Elvețiană, constituită ca formă de guvernământ, republică federală de tip parlamentar, formată din 26 de cantoane și semi cantoane și 2.636 localități/comune. Acolo putem vorbi de o democrație 100%, fiindcă ad-litteram poporul decide totul, nu ca în România. În Elveția, structura de stat se desfășoară pe trei nivele: al Confederației, al Cantoanelor și al Comunelor. Fiecare canton are constituție, parlament, tribunal și legi proprii, care sunt însă armonizate cu cele ale Confederației. Cantoanele se bucură de o largă autonomie administrativă, au poliție proprie și exercită control independent asupra sistemului de educație - învățământ sau a politicii de protecție socială. De asemenea, fiecare canton își poate stabili propriul regim fiscal.

Toată dorința mea de mai bine, toată munca mea sunt ghidate de dispozițiile articolul 1 din Constituția României “ România este stat național, suveran și independent, unitar și indivizibil.”

- Un soi de vorbă circula în socialism: “teoria ca teoria, dar practica ne omoară”. În ce măsură ați reușit să puneți în practică considerentele teoretice?

- Dacă trebuie să fac o analiză completă a măsurii în care am reușit să aplic în viață teoria matematică a proprietăților generale ale surselor de informație pe care le-am acumulat în viața mea personală și profesională, și o cifră a ideilor care le-am pus în practică, cu succes, pe baza cunoașterii teoretice, cred că am reușit într-o măsură considerabilă.

Sunt avocat de profesie, de aproape 13 ani, în cadrul Baroului Mureș, și sunt consilier local din partea Partidului Național Liberal, în urma alegerilor locale din 27 septembrie 2020. Avocatul promovează și apără drepturile, libertățile și interesele legitime ale omului și tocmai de aceea el este indispensabil justiției și justițiabililor. Însă, puțină lume știe că un avocat, până să ajungă să și câștige din profesia lui, face minim 6 ani de studii obligatorii și teorie. De aceea, putem spune că atunci când devine avocat pune în practică ce știe el mai bine și “vinde” știință. Știința Dreptului!

În calitate de ales local, am învățat, până în 27 septembrie 2020, cum funcționează consiliul și autoritatea publică locală, am învățat drepturile și pârghiile de care pot face uz, cum să reprezint alegătorii, cu responsabilitate maximă. Iar din data de 26 octombrie a anului trecut, odată cu depunerea jurământului în calitate de consilier local, am început să aplic practic, pe agenda consiliului, problemele reghinenilor, m-am consultat și am informat cetățenii despre rezultatele obținute, am elaborat proiecte de hotărâri în folosul comunității, am participat la toate ședințele de lucru ordinare și extraordinare. Mi-am donat indemnizația de consilier local în scopuri nobile și, nu în ultimul rând, m-am folosit de toate instrumentele oficiale, de care dispun, în slujba cetățenilor, bazându-mă pe experiența pe care am dobândit-o în calitate de avocat în materie de Legislația Românească.

Până la 39 de ani, cred că am reușit să fiu un om practic, punându-mi în joc toate cunoștințele teoretice, alegând să mă raportez corect la viață atât în calitate de om, de avocat și de consilier local. Adică, vreau să spun că fiecare dintre noi, înainte să arunce vina pe societate, familie, colegi sau prieteni, trebuie să se gândească ce contribuții au la problemele din viața lor, cum se poartă cu ei înșiși, cu ceilalți, cât de sinceri sunt în viețile lor, și dacă au făcut tot ce le-a stat în putință pentru a găsi soluții să-și îmbunătățească statutul pe care îl au în societate. Eu cred că practica devine ușoară abia atunci când nu te vei mai război cu tot felul de idei de abstractizare în reflectarea realității și vei deveni responsabil pentru ceea ce gândești, ceea ce spui, ce simți și ce trăiești.

- Sunteți nou intrat pe scena politică. Ce vă caracterizează, care sunt punctele dumneavoastră tari și unde credeți că mai este de muncit, în ceea ce vă privește?

- Fără să par lipsit de modestie, cred că sunt un om puternic din punct de vedere conceptual. Sunt genul de persoană care își rezervă timp pentru a examina problemele cu care se confruntă, în mod obiectiv, și care caută soluții optime pentru a acționa în toate manifestările vieții. Nu mă pripesc și nu fac mai multe încercări pentru a realiza ceva, de regulă acționez, la sigur, după ce îmi calculez șansele matematic.

Nu sunt un visător frivol, nici un oportunist, știu că nu poți, în viață, să ceri doar drepturi, fără să îți asumi și responsabilități. De fapt, cei care mă cunosc pot să confirme că am o mare capacitate de a înțelege chestiunile extrem de tehnice, funcționez foarte bine în munca în echipă și am capacitatea de a iniția, conduce și coordona o echipă în diverse proiecte. Totodată, cunosc legislație, nu semnez nimic care nu este legal, am viziune și energie cât pentru două vieți.

La ce capitol mai am de muncit? Mai am de muncit la capitolul răbdare și toleranță, fiindcă mă enervez foarte tare când descopăr, în Consiliul Local, “patrioți locali” cu jumătate de normă care doar simulează că sunt în slujba cetățenilor dar, care, în realitate, au alte interese...

- Se spune că în spatele fiecărui bărbat politic stă o femeie puternică. Sunteți căsătorit. Cum faceți să îmbinați activitatea dumneavoastră de avocat și de consilier local cu rolul de cap de familie?

- Mă străduiesc să îmbin cu responsabilitate obligațiile profesionale, politice și cele de familie, fără să le diminuez importanța. Este greu, dar nu imposibil. Sunt mândru că viața mea pendulează în acest triunghi în care nu pot să neglijez nicio latură în detrimentul alteia. Profesia este o îndeletnicire cu caracter permanent, pe care o exercit în baza unei calificări corespunzătoare care îmi definește pregătirea și care îmi asigură existența din punct de vedere material.

Familia este un factor foarte important pentru mine, bunul Dumnezeu mi-a dat doi copii sănătoși, iar eu, în calitate de cap de familie, alături de soția mea, o conduc și răspund de ea în fața societății, a fericirii lor și a vieții copiilor mei.

Funcția de ales local mă onorează și, în același timp, mă obligă să fiu onest, transparent și să ofer încredere și siguranță întregii comunități. În următorii patru ani, sunt convins că cetățenii municipiului Reghin vor ajunge să mă cunoască, prin participările mele la activitatea autorităților administrației publice locale, care pe lângă faptul că au caracter public și legitim și vor fi în acord cu interesele generale ale reghinenilor, le voi publica pe pagina mea de Facebook: Stelian Doru Cătană.

- Credeți în Dumnezeu, domnule Cătană? Care este rolul religiei în viața dumneavoastră și cum înțelegeți să abordați problemele raportului dintre politică și religie?

- Cred în Dumnezeu cu toată ființa mea și mă minunez zi de zi înaintea măreției lucrurilor divine din împărăția harului și din împărăția naturii pe care EL a zidit-o. Religia în viața mea este esențială, cu beneficii pe mai multe planuri. În forma ei esențială, mă apropie de oameni, promovează valori comportamentale pozitive și devine o sursă importantă de putere și tărie sufletească când trec prin momente dificile în viață. Religia îmi oferă o explicație pentru tragediile omenești și, în final, “îmbrăcând” drame într-un scop sacru, dincolo de puterea noastră de înțelegere, mă ajută să le accept mai ușor.

Cum înțeleg să abordez raportul dintre politică și religie? Cred foarte mult în învățătura lui Isus Hristos: “Dați Cezarului ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu!”, fiindcă, cu aceste câteva cuvinte, el i-a pus în încurcătură pe dușmanii săi și a rezumat în mod concis atitudinea echilibrată, pe care trebuie să o aibă oamenii în relațiile cu Dumnezeu și cu politica Statului.

- Să presupunem că aș avea banii necesari unei investiții în economia reghineană. Unde mă sfătuiți să investesc și care sunt considerentele pentru care mă pot aștepta la o investiție de succes?

- Reghinul a fost întotdeauna un oraș industrial care s-a evidențiat în județul Mureș prin fabricile lui renumite, fie că ne referim la cele de trăsuri, de cărămizi, de spirt, vin și șampanie, continuând cu ambarcațiunile și planoarele din cadrul IFIL ori la fabricile, atelierele de instrumente muzicale, fabrici de prelucrare a laptelui și terminând cu fabrica de tractoare agricole și utilaje forestiere românești, “IRUM”. Am avut tradiție în Reghin și în domeniul croitoriei, în comercializarea pălăriilor, în tăbăcirea pieilor, a morilor “cu vălătuci” și, nu în ultimul rând, a preselor de ulei. Datorită acestor activități foarte diversificate, Reghinul este recunoscut la nivel internațional ca un important furnizor de produse de bună calitate și ca un pionier în ceea ce privește cercetarea și inovarea.

În ce domeniu aș putea să vă sfătuiesc să investiți cu succes în Reghin?

Sfatul meu este să învestiți banii într-o afacere în care dumneavoastră vă regăsiți, pentru că dacă vă place și credeți în ceea ce faceți zi de zi și cu ajutorul muncitorilor reghineni care sunt bine pregătiți, harnici, disciplinați și dornici de cunoaștere, succesul este garantat!

Îmi doresc foarte mult crearea de noi locuri de muncă pentru reghineni, iar acest lucru nu este posibil decât prin atragerea investitorilor și prin absorbția de fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană.

 

Lasă un comentariu