Pastorală de Paști 2023 a Patriarhului Daniel

Distribuie pe:

Iubiți credincioși și credincioase,

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a declarat anul 2023 ca fiind și Anul comemorativ al imnografilor și cântăreților bisericești.

Învățătura despre Învierea Domnului Iisus Hristos și despre învierea cea de obște, cuprinsă în Noul Testament, a fost mărturisită și tâlcuită de Sfinții Părinți ai Bisericii în predici, cateheze sau scrieri tematice, deosebite ca valoare teologică și frumusețe literară.

Pe baza acestora, renumiți imnografi au compus cântări liturgice prin care se arată lumina, pacea și bucuria Sărbătorilor Sfintelor Paști.

De exemplu, biruința lui Hristos asupra morții și dăruirea arvunei vieții veșnice tuturor oamenilor ritmează, ca un marș de biruință, toată perioada pascală, prin troparul Sfintelor Paști: “Hristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând, și celor din morminte viață dăruindu-le!”.

În mod deosebit, Canonul Învierii, atribuit Sfântului Ioan Damaschin, este o capodoperă teologică și liturgică a Ortodoxiei universale.

Inspirat de cuvântările la Paști ale Sfântului Grigorie Teologul, Sfântul Ioan Damaschin descrie preaslăvirea iubirii smerite și milostive a lui Hristos și biruința Sa asupra iadului, asupra diavolului și asupra morții, care devine izvor de bucurie, pace și speranță: “Ziua Învierii! Popoare, să ne luminăm! Paștile Domnului, Paștile! Că din moarte la viață și de «pe pământ la cer, Hristos-Dumnezeu ne-a trecut pe noi, cei ce cântăm cântare de biruinț㻓.

Sărbătoarea Sfintelor Paști, ca anticipare a învierii de obște și ca pregustare a bucuriei veșnice, face din Biserică icoană și arvună a Împărăției cerurilor, a cerului nou și a pământului nou, împodobit cu lumina Învierii: “Acum toate s-au umplut de lumină: și cerul și pământul și cele de dedesubt. Deci, să prăznuiască toată făptura Învierea lui Hristos, întru Care s-a întărit”.

Cântarea bisericească prefigurează slăvirea neîncetată a lui Dumnezeu în ceruri de către îngeri, dar și armonia, frumusețea și bucuria Raiului. Astfel, Irmosul Cântării a 5-a din Slujba Învierii ne cheamă: “Să alergăm dis-de-dimineață și, în loc de mir, cântare să aducem Stăpânului; și să vedem pe Hristos, «Soarele Dreptății, tuturor viață răsărind»“.

Învierea lui Hristos, ca rod al jertfei și al șederii Sale în mormânt, aduce lumii viață, scoțând-o din moarte, din întuneric și din stricăciune. Domnul Iisus Hristos este asemănat în acest text liturgic cu un soare, de la care vine lumina pentru întreaga lume, pentru că El luminează toate.

Iar lumina lui Hristos izvorăște tocmai din Mormântul Său, risipind astfel întunericul morții și aducând tuturor lumina vieții, simbolizată de lumânările aprinse.

Prima parte a acestui Irmos este inspirată de cuvintele Profetului Isaia: “Sufletul meu Te-a dorit în vreme de noapte, duhul meu năzuiește spre Tine; căci când îndreptările Tale vor fi pe pământ, cei ce locuiesc lumea vor învăța ce este dreptatea” (Isaia 26, 9).

Aceeași râvnă plină de iubire față de Dumnezeu o exprimă și Psalmistul David când spune: “Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pe Tine Te caut dis-de-dimineață; însetat-a de Tine sufletul meu, suspinat-a după Tine trupul meu, în pământ pustiu și neumblat și fără de apă” (Psalmul 62, 1-3). Așadar, toate cuvintele și toată viața lui Hristos sunt lumină, dar în mod deosebit strălucesc, ca o lumină, sfârșitul vieții Sale pământești și Învierea Sa din morți.

Învierea Domnului Iisus Hristos îndreaptă întreaga viață creștină spre înviere și spre Împărăția cerurilor.

Deoarece fiecare săptămână începe în calendar cu Ziua Învierii sau Ziua Domnului, cu Duminica, toată viața creștină este timp de pregătire pentru învierea de obște și pentru bucuria vieții veșnice în iubirea lui Hristos, a Preasfintei Treimi: “Această aleasă și sfântă zi, cea dintâi a săptămânii, împărăteasă și doamnă, praznic al praznicelor «este și sărbătoare a sărbătorilor, în care binecuvântăm pe Hristos în veci»“4.

Tâlcuind prima Stihiră a Paștilor, Părintele Dumitru Stăniloae arată că Paștile sunt serbate în Ortodoxie ca trecere, în sensul de transcendere a creației în viața și bucuria lui Hristos Cel înviat: “Transcenderea pe care Biserica o numește Paști e trăită într-o negrăită bucurie, într-o bucurie de copii nevinovați și zburdalnici. Biserica exprimă această transcendere într-o înșirare de atribute care ar vrea să fie fără sfârșit, pentru că sunt cu neputință de cuprins și de exprimat, și prin care încearcă să exprime negrăita stare cu totul nouă în care ea transformă firea: «Paștile cele sfințite astăzi nouă S-au arătat. Paștile cele nouă și sfinte, Paștile cele de taină, Paștile cele preacinstite, Paștile Hristos-Izbăvitorul; Paștile cele fără prihană, Paștile cele mari, Paștile credincioșilor, Paștile care au deschis nouă ușile Raiului, Paștile cele ce sfințesc pe toți credincioșii»“ 5.

Sfintele Paști sunt precedate de o perioadă de post și pocăință, de rugăciune intensă către Dumnezeu, de milostenie și împăcare cu semenii noștri.

De aceea, Ziua Învierii ne îndeamnă să ne luminăm viața prin iertare și iubire frățească pentru toți oamenii, ca să înviem prin iubire sfântă din robia egoismului: “Ziua Învierii! Și să ne luminăm cu prăznuirea, și unul pe altul să ne îmbrățișăm. Să zicem: Fraților! și celor ce ne urăsc pe noi; să iertăm toate pentru Înviere. Și așa să strigăm: Hristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând, și celor din morminte viață dăruindu-le” 6.

Troparele de duminică, ale fiecărui glas, care se referă la Învierea lui Hristos, conțin o teologie profundă și o frumusețe liturgică plină de lumină pentru suflet.

Dreptmăritori creștini,

Lumina, pacea și bucuria Sfintelor Paști ne cheamă să arătăm în jurul nostru, prin cuvânt frumos și faptă bună, lumină, pace și bucurie. Să aducem bucurie acolo unde este întristare și suferință, sărăcie și singurătate. Să oferim daruri și semne de prețuire copiilor orfani, bătrânilor singuri, bolnavilor și refugiaților, familiilor îndurerate și îndoliate.

Să arătăm semne de iubire frățească și tuturor românilor aflați printre străini.

Cu prilejul Sfintelor Sărbători de Paști, vă adresăm tuturor calde doriri de sănătate și fericire, pace și bucurie, dimpreună cu salutarea pascală:

- Hristos a înviat!

- Adevărat a înviat!

Al vostru către Hristos-Domnul rugător,

† Daniel Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

Lasă un comentariu