Despre patriotismul economic

Distribuie pe:

Patriotismul este, conform definiției DEX, sentimentul de dragoste și devotament față de patrie și de popor, statornicit în decursul istoriei.

Mai putem vorbi, în România secolului XXI, membră a UE și a NATO, acoperită de una dintre cele mai performante rețele de net și de social media, de patriotism? Mai suntem noi, românii, animați de acel sentiment al dragostei și al devotamentului față de patrie și popor?

Da, cred că încă mai suntem patrioți, deși ne-am adaptat acest sentiment la alte repere decât cele din deceniile sau poate chiar secolele trecute. În mentalul și sufletul nostru poate suntem mai apropiați de ceea ce reprezintă pentru atașamentul nostru la patrie ceea ce reușește Halep sau Popovici decât ceea ce au reușit Coandă sau Titulescu, dar continuăm, fără nicio excepție, să ne dea lacrimile când îl ascultăm pe Nicolae Furdui Iancu cântând “Noi suntem români… noi suntem urmași de-ai lui Traian”.

Întrebarea este, măcar unuia dintre noi, românii, i-a dat lacrimile și atunci când ni s-a spus că centrala Mintia s-a vândut pe nimic deși ne era extrem de utilă, ne-au dat lacrimi când ni s-a spus că nu mai producem nici zahăr, nici suficientă carne de porc și că mâncăm pâine congelată importată din țări care au produs-o din grâul nostru? Ne-a fost zdruncinat sentimentul patriotic când vedem că de la aderarea la UE nu reușim să depășim penultimul loc pe scara dezvoltării europene? Am suferit în patriotismul nostru atunci când peste 40% din pământul agricol al patriei a fost vândut străinilor?

Oricât de patrioți ne-am considera, sentimentul nu se extinde asupra unor probleme concrete și reale ale economiei așa după cum este prezent într-o infinit mai mare măsură în zona emoțională legată de ceea ce considerăm a fi patria: tradiții, cultură, limbă, istorie și mediul familial.

Situația nu este specifică doar României. După 2000, o delimitare a ceea ce înseamnă patriotism stricto senso și patriotism denumit economic s-a făcut remarcată în politica europeană, cu predilecție în Franța.

Conceptul de patriotism economic a fost reînviat în vara anului 2005, primul ministru Dominique de Villepin chemându-i pe francezi la “patriotism economic” în urma zvonurilor privind ofertele de preluare a grupului agroalimentar francez Danone, Pepsi Cola fiind suspectată că a pus ochii pe una dintre bijuteriile economiei franceze. Statele Unite au instituționalizat abordarea de stat a informațiilor economice prin crearea Comitetului pentru Investiții Străine în Statele Unite (CFIUS) în 1975 în 1993, precum și a Centrului de Advocacy, două organizații care formalizează sprijinul de stat pentru companiile americane. În Franța, abordarea patriotismului economic este exprimată într-un mod mai moderat, cristalizând pe sprijinul pentru activitatea teritoriilor, clusterele de competitivitate și, în general, inovarea. În plus, în vara anului 2005 s-a înregistrat, de asemenea, identificarea de către guvern a zece sectoare considerate strategice sau “sensibile” care trebuie protejate. Printre acestea se numără activități legate de apărare, armament, securitatea sistemelor informatice, dar și biotehnologii, producerea de antidoturi sau tehnologii duale.

Patriotismul economic induce mobilizarea statului, a autorităților locale și a companiilor pentru a-și dezvolta sau consolida competitivitatea în contextul actual al globalizării și al relațiilor concurențiale mai dure. Patriotismul economic include două componente, una defensivă, constând în definirea sectoarelor strategice care trebuie protejate, cealaltă ofensivă, desemnând capacitatea de a stabili manevre care să însoțească sectoarele identificate ca fiind strategice.

Prof. univ. dr. MIRCEA COȘEA, analist economic

Lasă un comentariu