La Muzeul Județean Mureș, Expoziție de paleontologie: pești din vechimea timpurilor geologice

În clădirea principală, reabilitată recent, Muzeul Județean Mureș - Secția de Științele Naturii, cu sprijinul Consiliului Județean Mureș, organizează o nouă expoziție temporară: PEȘTI DIN VECHIMEA TIMPURILOR GEOLOGICE. Aceasta este itinerată pentru o perioadă de circa 2 luni, de la Muzeul de Științe Naturale Piatra-Neamț, din cadrul Complexului Muzeal Național Neamț. Vernisajul va avea loc vineri, 15 decembrie, ora 17, la sediul Secției de Științele Naturii (str. Horea nr. 24). Va fi deschisă pentru public la Secția de Științele Naturii Târgu Mureș, în perioada 14 decembrie 2023 - 25 februarie 2024, de marți până vineri între orele 9 și 16, iar sâmbăta între orele 9 și 14, duminica între orele 9 și 13. În zilele de luni este închis.

Expoziția temporară “Pești din vechimea timpurilor geologice”, realizată de Complexul Muzeal Național Neamț - Muzeul de Științe Naturale Piatra-Neamț în colaborare cu Muzeul Județean Mureș - Secția de Științele Naturii Târgu Mureș, curatori: dr. Ionuț Grădianu, dr. Alexandru Solomon, cuprinde genuri și specii de pești repartizați în 30 de familii, care viețuiau în urmă cu cca. 30-33 de milioane de ani în Marea Paratethys, ce acoperea în Oligocen o bună parte din Europa. Totodată, materialul fosil expus este completat de o serie de fotografii din expedițiile paleontologice.

În prezent, speciile de pești sunt indicatori direcți atât ai biodiversității vertebratelor, cât și ai reconstrucțiilor paleoecologice. Extrapolarea datelor actuale privind structura faunei de pești fosili identificați în formațiunile oligocene din aria Carpaților Orientali permite aprecieri și la nivel de climă, aceasta fiind tipică în acele timpuri pentru zonele tropicale și subtropicale.

Colecția de pești fosili oligoceni - cea mai emblematică și valoroasă colecție științifică de acest gen din țară

Complexul Muzeal Național Neamț, prin Muzeul de Științe Naturale Piatra-Neamț, deține în patrimoniul științific Colecția de pești fosili oligoceni, cea mai emblematică și valoroasă colecție științifică de acest gen din țară, comparabilă cu cele similare din muzeele de la Darmstadt (Germania), Moscova (Rusia), Wroclaw (Polonia), Brno (Cehia), Viena (Austria), Paris (Franța). Mai mult, unicitatea depozitelor fosilifere din jurul orașului Piatra Neamț (Pietricica, Cozla, Cernegura, Agârcia), diversitatea deosebită și importanța științifică a speciilor de pești fosili oligoceni au atras atenția paleoihtiologilor din diferite instituții europene de profil și nu numai. De acești pești se leagă, de altfel, și lucrări de la începuturile cercetărilor paleontologice din țara noastră.

Pe plan internațional, colaborările cu diferiți cercetători au permis participarea specialiștilor Muzeului de Științe Naturale Piatra-Neamț la o serie de expediții finanțate de National Geographic Society (Washington, USA). Scopul acestor expediții a fost colectarea și cercetarea peștilor fosili oligoceni din diferite localități din România, dar și din străinătate, în vederea efectuării de studii comparative. Aceste studii sunt menite să pună în valoare științifică aceste împietrite mărturii paleontologice care oferă o imagine despre mările și oceanele de odinioară.

L.L.