Pe magistrala Brașov-Sighișoara “Cârtița” înaintează cu greu...

Distribuie pe:

După ceremonia fastuoasă din 5 martie, prilejuită de lansarea primei “cârtițe” care va săpa cel mai lung tunel feroviar din România, reprezentanții Asociației “Proinfrastructură” au vizitat, în această săptămână, șantierul de modernizare a magistralei Brașov-Sighișoara pentru a verifica stadiul lucrărilor.

Vestea foarte bună - spun aceștia - este că au început să apară piesele celui de-al treilea TBM (Tunnel Boring Machine - utilaj pentru execuția tunelelor - n.n.), acesta și următorul urmând a fi utilizate pentru a fora tunelul de 5 km spre Homorod. “Însă mai sunt luni bune până când vom putea discuta de o potențială lansare”, afirmă reprezentanții Proinfrastructură: “Întrebarea arzătoare este: cât a înaintat prima cârtiță la Ormeniș? Răspuns: aproximativ 50 metri.

Într-adevăr, era evident că săpătura nu va porni instantaneu la capacitatea maximă și, în plus, la orice început de forare există numeroase ajustări tehnice. Totuși, într-o lună, ne-am fi așteptat la un progres ceva mai mare. Viteza maximă de 15 metri/zi ar trebui să fie atinsă abia după ce TBM-ul intră complet în munte. Noi ne-am amuzat pe 5 martie, la ceremonie, când ni s-a spus că în perioada asta deja trebuia să ne pregătim de lansarea celui de-al doilea TBM”.

A fost verificat și stadiul celor două variante majore de pe traseu din zona Brașov, concluzia fiind aceea că, dacă la Feldioara există un oarecare avans, în schimb, viaductul masiv de 1,7 km de la Măieruș nu are nici măcar fundațiile începute.

“Acum că a sosit sezonul cald și avem și ajustările prețului contractului, solicităm constructorilor să-și revină din siestă și să tureze motoarele la maxim! 2024 trebuie să aducă un progres semnificativ pe unul din cele mai mari și importante proiecte de infrastructură din România. Dacă nu, la finalul anului vom pierde ca fraierii sute de milioane de euro din bani europeni”, conchid cei de la Proinfrastructură.

Reamintim că, la 5 martie, a fost marcată o premieră pentru Căile Ferate Române: a început forarea primului tunel săpat cu TBM, celebrele “cârtițe”.

La finalizarea sa, va deveni cel mai lung tunel din țară, aproximativ 7 km. (I.S.)

Ileana Sandu

Lasă un comentariu