Neutralitatea religioasă din școlile din Franța, amenințată mai mult ca oricând

Distribuie pe:

Principiul “laicității” care guvernează școlile din Franța și care le interzice între altele elevilor să poarte însemne religioase ostentative este “amenințat mai mult ca oricând”, a declarat miercuri prim-ministrul francez Gabriel Attal, într-un interviu pentru AFP.

“Laicitatea este amenințată. Astăzi (ea este amenințată) probabil mai mult ca oricând. Ea are dușmanii săi, ei sunt politici, religioși. Însă ea are de asemenea apărătorii săi: profesorii noștri, funcționarii noștri, forțele noastre de ordine”, a declarat prim-ministrul Franței.

După intrarea în vigoare a unei legi în 2004, portul de semne religioase ostentative este interzis în toate instituțiile de învățământ din Franța, de la școală la liceu, pentru a evita orice prozelitism și a menține o neutralitate religioasă în instituțiile școlare.

Gabriel Attal a interzis în 2023, când era ministru al educației, portul la școală a două ținute musulmane - abaya și qami - și se felicită că “astăzi, semnalările pentru port de semne și ținute religioase sunt la cel mai scăzut nivel”. “Aceasta este o victorie fără precedent pentru laicitate din 2004 încoace”, a declarat Attal pentru AFP.

“Ceea ce mă îngrijorează cel mai mult astăzi este că asistăm la o creștere a numărului de semnalări pentru contestarea învățământului”, a adăugat el, totodată. “Eu văd în aceasta semnul că dușmanii laicității sunt încă prezenți și caută să se infiltreze în școală și să o slăbească”, a subliniat șeful guvernului francez.

Gabriel Attal nu a precizat despre ce fel de învățământ este vorba, însă cadre din domeniul educației au informat uneori despre tensiuni cu elevi în timpul cursurilor de educație civică, istorie sau științe.

Împotriva acestui fenomen, prim-ministrul francez a promis înființarea unor “celule de sprijin pedagogic” pentru profesorii ce doresc aceasta, “ce pot fi contactate de profesorii care (...) fac față unor rezistențe, chiar contestări a ceea ce ei predau”.

Va fi vorba de “un contract la nivel de rectorat, care le poate propune trei mari soluții: o asociere pedagogică cu profesori referenți ce le pot oferi sfaturi (...); o prezență fizică a unui membru din personalul non-didactic în clasă; sau prezența fizică a unui membru al personalului format, care face parte, de exemplu, din echipele academice «valori ale Republicii»“, a detaliat prim-ministrul Franței. (Agerpres)

Lasă un comentariu